2012/2013 DIP-HDR_EREG Eksternt regnskab
English Title | |
Financial Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Studiestart den 14. august Undervisningen: Hverdagshold: tirsdage uge 33-43, samt torsdag i uge 36 + 38. Tidspunkt: 17.10 Weekendhold: Lørdag uge 33-42 kl. 9.00-14.00 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær: Pia Clasen pc.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 10-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Viden • På det teoretiske plan giver faget den studerende en forskningsbaseret viden om brugernes beslutningsmodeller og informationsbehov, alternative overskud- og kapitalbegreber og årsregnskabets underliggende begrebsramme. Desuden giver faget viden om de forskningsmetoder, som danner grundlag for den empiriske og normative regnskabsforskning. • På det praktiske plan opnår den studerende viden om de forskellige regelsæt, der regulerer regnskabsaflæggelsen i love og standarder, og hvordan regelsættende implementeres i udarbejdelsen af årsrapporter. • Regelsættenes præcisering af definitioner, indregningskriterier og målegrundlag giver de studerende mulighed for at forstå og reflektere over de konsekvenser, som reguleringens formue (balance-)orienterede overskud- og kapitalbegreber får for virksomheders regnskabsaflæggelse i praksis. Færdigheder Den studerende skal kunne: • Identificere de centrale problemer, som opstår i forbindelse med udarbejdelse af årsrapporter og de områder af det gældende regelsæt, som bør inddrages i deres løsning. • Anvende begrebsrammen som grundlag for indregning, måling og præsentation af væsentlige regnskabsposter i årsrapporten. • Forholde sig kritisk til indholdet af udarbejdede årsrapporter og om nødvendigt stille forslag til ændringer. • Gennemføre en analytisk bearbejdning af årsrapportens generelle oplysninger med henblik på dækning af forskellige regnskabsbrugeres specifikke informationsbehov. • Formidle faglige problemstillinger i relation til udarbejdelsen af koncernregnskaber og til forskelle i moder- og koncernregnskabers informationsværdi for brugerne. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Eksternt regnskab | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
4-timers skriftlig stedprøve. Studieleder og underviser kan beslutte at foretage en mundtlig prøvning i stedet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt set i forhold til antallet af studerende. Ved mundtlig prøve gælder følgende: Individuel mundtlig eksamen af ca. 20 min. varighed inklusiv bedømmelse. Der er ligeledes ca. 20 min. forberedelsestid. Det er tilladt at medbringe fagets obligatoriske litteratur, slides samt egne undervisningsnoter til forberedelsen. En normal eksamensafvikling vil være karakteriseret ved et forløb, hvor det forventes, at det er eksaminanden som indledningsvist er initiativtager til den faglige præsentation og diskussion. Det vil derfor være en god idé at påbegynde eksaminationen med en disposition for forløbet. Eksamens afvikling vil herefter bestå af en dialogbaseret udprøvning mellem eksaminand, eksaminator og censor. |
|||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
Indstilling til eksamen kræver 3 godkendte casebesvarelser hvoraf den ene skal præsenteres mundtligt. Alt sammen gruppevis. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets indhold:
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår på hold af ca. 35 studerende inddelt i grupper (grupperne dannes ved første undervisningsgang). Undervisningen omfatter dialogforelæsninger med tilhørende opgaver/cases, som knytter sammenhængen mellem teori og praksis. Hver gruppe skal undervejs løse mindst 3 skriftlige opgaver, som afleveres og bedømmes til godkendt/ikke godkendt med henblik på indstilling til eksamen. Den ene besvarelse skal desuden suppleres med en mundtlig gruppepræsentation for holdet. Læreren fungerer som opponent. Indstilling til eksamen kræver 3 godkendelser. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Gældende litteratur:
|