2012/2013 DIP-HDR_OKO Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
Hverdagshold: uge 4-15, tirsdage og/eller torsdage 17.10 - 20.40 Weekendhold: Lørdag uge 5-14 kl. 9.00-14.00 (med forbehold for ændringer) |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær: Pia Clasen pc.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 20-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de studerende solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til løsning af komplekse økonomistyringsmæssige problemstillinger i praksis. Kompetencerne søges tilvejebragt gennem en virksomhedsnær og anvendelsesorienteret behandling af økonomistyringens centrale opgaver, modeller og metoder. Fagets fokus er rettet mod de problemstillinger, der relaterer sig til konstruktion, udvikling og tilpasning af virksomheders økonomistyringsværktøjer. Fagets ambition er dels at bibringe de studerende en grundig viden om økonomistyringens begreber, modeller og værktøjer og dels at gøre de studerende i stand til selv at udarbejde konkrete forslag til, hvordan den økonomiske styring kan tilrettelægges og udformes i forskellige organisationer og virksomhedstyper. Derudover er det fagets mål at bibringe de studerende en evne til at reflektere over økonomistyringsmodellernes teoretiske fundament, anvendelighed og udsagnskraft. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Økonomistyring | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamenen består af en 4 timers skriftlig prøve på CBS PC'er. Studiekoordinator kan beslutte at foretage en mundtlig udprøvning i stedet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt set i forhold til antallet af studerende. Ved mundtlig prøve gælder følgende: Individuel mundtlig eksamen af ca. 20 min. varighed inklusiv bedømmelse. Der er ligeledes ca. 20 min. forberedelsestid. Det er tilladt at medbringe fagets obligatoriske litteratur, slides samt egne undervisningsnoter til forberedelsen. En normal eksamensafvikling vil være karakteriseret ved et forløb, hvor det forventes, at det er eksaminanden som indledningsvist er initiativtager til den faglige præsentation og diskussion. Det vil derfor være en god idé at påbegynde eksaminationen med en disposition for forløbet. Eksamens afvikling vil herefter bestå af en dialogbaseret udprøvning mellem eksaminand, eksaminator og censor. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets indhold:
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget indeholder ca. 55 lektioner af 45 minutters varighed. Undervisningen foregår på hold af ca. 35 studerende, som inddeles i 8 grupper. Hver undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i lærebøgerne inklusive tilhørende øvelser/cases. Der vil blive vekslet imellem overbliksforelæsninger, klassedialog, gruppearbejde, studenterpræsentationer, småøvelser og plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side. Hver gruppe skal udarbejde og aflevere en skriftlig besvarelse på mindst 5 af de mulige afleveringsopgaver, som faget indeholder. Besvarelserne af afleveringsopgaverne bedømmes af holdlæreren til godkendt/ikke-godkendt med henblik på indstilling til eksamen. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Litteraturen vil blive offentliggjort på E-campus og CBSlearn ultimo december. |