2012/2013 DIP-HDR_SL Strategisk Ledelse
English Title | |
Strategic Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Undervisningen finder sted tirsdag og torsdage fra uge 44-50. Tidspunkt: 17.10 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær: Birgite Skov bs.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 10-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets mål. Ideen med faget er, at give de studerende en introduktion til fagområderne strategi og strategisk analyse, udvikling, implementering og ledelse ved at se på klassiske og nyere strategibegreber, modeller og perspektiver. De studerende får indsigt i nogle af de overvejelser, problemstillinger og krydspres, som topledelsen er konfronteret med, når den arbejder med organisationers overordnede og langsigtede udvikling. Undervisningen bibringer de studerende et kendskab til strategifagets begreber, modeller og perspektiver. Den gør de studerende i stand til selv at identificere strategiske problemer og foretage strategiske analyser og vurderinger af virksomheder og branchers fremtidige udvikling. Endelig har faget til formål at bibringe de studerende en evne til at anskue organisationer og strategier fra forskellige teoretiske perspektiver. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Strategisk Ledelse | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamen består af en 20 min. individuel mundtlig eksamen uden forberedelse. Der formuleres 25-30 eksamensspørgsmål, som tilsammen kommer hele vejen rundt om pensum. Hvert spørgsmål beder de studerende om at beskrive og forklare et begreb/model, anvende dette på en case/organisation, som de kender til samt vurderer modelen/begrebets muligheder og begrænsninger. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets indhold
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget består af 10 undervisningsgange hvor hovedparten er lektioner af 3 x 45 minutters varighed på små hold. Hver lektion er centreret om et til to kapitler i strategilærebogen og en tilhørende cases. Der vil blive vekslet imellem overbliksforelæsning, klassedialog, gruppearbejde, studenterpræsentationer, øvelser, arbejde med cases og plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side. Undervejs i forløbet gives der 4 storholdsforelæsninger af hver 45 minutters varighed m.h.p. at tilvejebringe et overblik over faget. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
"Exploring Strategy - Text only - Ninth Edition", Gerry Johnson, Richard Whittington & Kevan Scholes, Prentice Hall, Financial Time, Pearson Education, 2010.(I det følgende benævnt JSW) |