2012/2013 DIP-HDR_VRV Regnskabsanalyse og værdiansættelse
English Title | |
Financial Analysis and Valuation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Undervisningen finder sted fra uge 40-50. Tidspunkt: kl. 17.10 Torsdage 3 lektioner Tirsdage 2 lektioner |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær: Birgitte Skov Mail: bs.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 20-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Faget er overvejende anvendelsesorienteret og sigter mod at give de fornødne kompetencer til at kunne udarbejde en regnskabsanalyse samt værdiansættelse til brug i investerinsbeslutninger. Endvidere er det fagets mål at bibringe de studerende en evne til at reflektere over, hvad der kendetegner en god værdiansættelsesmodel/teknologi samt en velgennemført regnskabsanalyse. | |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Progressionsvalgfag som kun udbydes til HD(R) studerende | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Regnskabsanalyse og værdiansættelse | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
4-timers skriftlig prøve på CBS PC'er. Studieleder og underviser kan beslutte at foretage en mundtlig prøvning i stedet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt set i forhold til antallet af studerende. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets indhold:
Faget er centreret omkring analyse af finansiel informatio, der primært udspringer af virksomhedernes finansielle opgørelser (årsrapporter). Teknikker inden for fundamentalanalyse undersøges detaljeret specielt med vægt på anvendelse vedrørende beslutninger, der involverer værdiansættelse af agenkapital. De udvalgte temaer inkluderer:
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget består af 50 lektioner fordelt 30 forelæsninger og 20 øvelsestimer. Hver forelæsning (3 lekt.)er centreret omkring udvalgte temaer i lærebogen/pensum. I forlængelse af forelæsningerne gennemgås og diskuteres løsninger på øvelser/cases ved den efterfølgende undervisning. Formålet med øvelserne er at indlære de studerende de anvendter metoder, der afdækkes i de respektive kapitler/temaer. Sideløbende hermed arbejdes med en gennemgående case (casevirksomhed), hvor de studerende udarbejder relevante analyser for til sidst at foretager en egentlig værdiansættelse. Formålet hermed er, at de studerende får mulighed for at arbejde med en virkelighedsnær og anvendelsesorienteret tilgang til faget. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den 20-09-2012