2012/2013 DIP-HDR_VVSL Videregående Strategisk ledelse
English Title | |
Videregående Strategisk ledelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Efterår
Undervisningen finder sted tirsdag og torsdag fra uge 34-38. Tidspunkt: kl. 17.10 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær: Birgitte Skov Mail: bs.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 10-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets mål er at give de studerende adgang til at bedømme en virksomheds situation og kontekst og med udgangspunkt heri tilrettelægge en strategiudviklingsproces. Endvidere er det fagets mål at vise hvordan arbejdet med strategi, organisation, ledelse og økonomistyring er forskelligt i forskellige typer af organisationer. Faget viser herved, hvordan arbejdet med strategi og ledelse finder sted under usikkerhed i komplekse og uforudsigelige omgivelser. Fagets progression ligger i at gå dybt i tilrettelæggelsen af ledelsesprocesser ud fra den situation og kontekst som organisationen befinder sig i. Dertil kommer at der fokuseres på uddrag af nogle af strategifagets mest klassiske original tekster. |
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Valgfag som kun udbydes til: HDR, HDO, HDL, HDØ, HDU/HDIB.
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Videregående Strategisk ledelse | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Individuel mundtlig eksamen af 20 min. med 20 min. forberedelse. Til forberedelsen må der ikke medbringes elektroniske hjælpemidler. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget lægger ud med en række definitioner på, hvad strategi og ledelse er, hvorefter den klassiske måde at analysere og formulere strategier på diskuteres. Herefter fokuseres på, hvordan strategier fremkommer og organisationer forandrer sig i praksis. Herefter behandles en række af de kræfter, hvorunder organisationer eksisterer og formes samt under hvilke strategier fremkommer. Vi vil her fokusere på, hvilke betydninger kræfter som lederes visioner, organisationsstrukturer, nye teknologier, relationer til andre organisationer, globalisering og organisatoriske værdier har for udviklingen af organisatoriske strategier. I den sidste del af kurset ses på strategi i forskellige typer af organisationer. Mere konkret diskuteres muligheder for og problemer ved udvikling af strategier i bl.a. nystartede virksomheder, i modne organisationer, i organisationer domineret af eksperter, i organisationer præget af innovationer samt i organisationer præget af forskellighed. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger, gruppearbejder, studenterindlæg og klassediskussioner. Det forudsættes, at de studerende forud for undervisningen har læst de kapitler og cases i lærebøgerne, som behandles. Endvidere forudsættes det, at de studerende er villige til at præsentere cases og tekststykker i undervisningen. |
Sidst opdateret den 10-08-2012