2012/2013 KAN-CMA_VR13 Regnskabsanalyse
English Title | |
Financial Statement Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 10.45-13.20, uge 36, 50 Torsdag 10-45-12.35, uge 37-41, 43-49 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 27-04-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Formålet med ’Regnskabsanalyse’ er at give de studerende et grundlæggende indblik i regnskabsanalyse, der sætter dem i stand til at gennemfører detaljerede analyser af en virksomheds vækst, rentabilitet og risiko baseret på officielt tilgængeligt regnskabsmateriale (årsrapporter mv.).
|
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Basis kendskab til regnskab og bogføring svarende til H.A. niveau eller lignende | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Regnskabsanalyse | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
4 timers skriftlig eksamen. Alle hjælpemidler tilladt. |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
I faget regnskabsanalysegennemgåsårsrapportens hovedelementer med henblik på at foretage en grundig finansiel analyse af en virksomheds økonomi. Ved hjælp af finansielle nøgletal beskrives en virksomheds vækst, rentabilitet og risiko. Regnskabsanalysen kan bruges i en række forskellige sammenhæng. For eksempel kan revisor/rådgiver bruge det som led i sparring med selskabets ledelse eller med henblik på at afdække forholde, der kræver yderligere revisionshandlinger. Studenter engagement er en integreret del af kurset. Kurset giver de studerende rige muligheder for studerende at deltage aktivt gennem diskussioner og løsning af opgaver, hvor teori anvendes på praktiske problemstillinger. |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Teori baseret undervisning blandet med øvelser og cases. Forelæsningerne giver de studerende de nødvendige værktøjer til at foretage finansielle analyser. Gennem øvelser lærer de studerende at anvende teoretiske modeller på praktiske problemstillinger | |||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Christian V. Petersen og Thomas Plenborg: ”Financial Statement Analysis Valuation ∙ Credit analysis ∙ Executive compensation”, FT Prentice Hall, Pearson, 1. st. edition2012. |
Sidst opdateret den 27-04-2012