English   Danish

2012/2013  KAN-CMF_FIPR  Filosofi i praksis

English Title
Philosophy in Practice

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, MSc
Kursusansvarlig
  • Ole Bjerg - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
Fagområde/Category
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
  • Innovation og entreprenørskab/Innovation and entrepreneurship
  • Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and organizational sociology
  • Metodelære/Methodology
Sidst opdateret den 20-09-2012
Læringsmål
Efter at have fulgt Filosofi i praksis forventes den studerende at være i stand til:
  • at kunne lave en filosofisk problematisering af en erhvervsøkonomisk praksis
  • at kunne udvælge og anvende de filosofiske begreber og teorier, som virker mest relevante i forhold til den behandlede problematik
  • at kunne redegøre for den erhvervsøkonomiske relevans og anvendelighed af filosofisk tænkning
  • at kunne udtrykke sig klart, tydeligt og fagligt kvalificeret på skrift.
Eksamen
Filosofi i praksis
Prøven i faget består af seks delprøver:
Caserapport:
Vægtning 16%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Efterårstermin, Opgaven afleveres en uge efter at casen er blevet gennemgået i undervisningen.
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Skriv en rapport på baggrund af en af de to cases (3-5 sider). Rapporten skal rumme følgende elementer: beskrivelse, problemidentifikation, teoretiske begreber, analyse, diagnose, løsninger. Rapporten tager udgangspunkt i resultaterne af vores løsning af casen i plenum. Det er dog tilladt at supplere med selvstændige pointer. Rapporten formuleres med case-virksomheden som modtager. Opgaven løses i grupper af 3-4 studerende.
Kommentarer til caserapport:
Vægtning 16%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Efterårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Lav en begrundet bedømmelse af en anden gruppes caserapport (½ side). Bedømmelsen rummer en karakter og kommentarer om gode og dårlige ting i rapporten. Opgaven løses i grupper af 3-4 studerende og afleveres to uger efter casen er blevet gennemgået i undervisningen. Den gruppe, som har skrevet rapporten, får bedømmelsen, om end karakteren naturligvis ikke har nogen formel status.

Bograpport:
Vægtning 18%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Efterårstermin, Afleveres senest d. 1/10.
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Skriv en bograpport som handler om et selvvalgt filosofisk værk (2-3 sider). Rapporten rummer to dele. 1) Gør rede for værkets indhold og argument. 2) Besvar følgende spørgsmål: Hvordan kan man tjene penge på dette værk? Denne opgave løses individuelt.

Jobansøgning:
Vægtning 18%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Efterårstermin, Afleveres senest d. 29/10.
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Skriv en jobansøgning til en selvvalgt stilling i et selvvalgt firma. Ansøgningen kan være uopfordret eller tage udgangspunkt i et reelt opslag. I ansøgningen gøres rede for, hvilke særlige kvalifikationer den studerende har som FLØK’er, hvilke opgaver han/hun kan udføre for virksomheden, og hvordan det kan bidrage til virksomhedens værdiskabelse. Ansøgningen skal ikke rumme CV, karakterbeviser og andre bilag. Opgaven skal være på 1-2 sider. Denne opgave løses individuelt.

Populær analyse:
Vægtning 16%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Efterårstermin, Afleveres senest d. 30/11.
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Skriv et indlæg, som i princippet ville kunne bringes i Politikkens debat sektion under rubrikken ’Analyse’ (2-3 sider) eller en tilsvarende debatsektion i et andet dagblad. Indlægget skal adressere en erhvervsøkonomisk eller ledelsesmæssigt relevant problematik og præsentere et filosofisk perspektiv på denne. Det er frivilligt, om indlægget indsendes til avisen. Denne opgave løses individuelt.
Tjen nogle penge på filosofi!:
Vægtning 16%
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala Bestået/ikke bestået
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Efterårstermin, Afleveres senest d. 19/11.
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Tjen nogle penge på filosofi! Denne øvelse går ud på, at de studerende skal forsøge at tjene nogle penge ved på en eller anden måde at bruge noget filosofi. Kravene til øvelsen er: 1) Der skal være tale om en aktivitet, som er motiveret netop i denne øvelse. Dvs. et studenterjob, som man havde i forvejen, gælder ikke. 2) Der skal indgå et element af filosofi i ens aktivitet. Øvelsen afrapporteres i en forretningsplan, som gør rede for det filosofiske element i projektet, en beretning, som gør rede for projektets udførelse og resultat, samt et regnskab, som gør rede for indtægter og udgifter(i alt 2-4 sider). Denne opgave løses i grupper eller individuelt.
Eksamination
Udprøvning er baseret på 6 delopgaver, som løses og afleveres sideløbende med undervisningen. Alle opgaver afleveres til Ole Bjerg i 2 eksemplarer.
Sygeomprøven vil bestå af aflevering af de opgaver som ikke er bestået i første omgang.
Kursets indhold, forløb og pædagogik
Filosofi i Praksis udgør et af overbygningens få faste fag. Faget tager den opgave på sig at belyse de muligheder og udfordringer, der er forbundet med at omsætte og anvende filosofisk viden og refleksion i praksis. Det er med andre ord et fag, der sætter fokus på spørgsmål om omsættelighed, og som skal få jer til at tænke over jeres faglighed og over, hvordan I konkret kan anvende denne faglighed. Ikke blot i en erhvervsøkonomisk/organisatorisk kontekst (efter endt studie), men også i de opgaver og analyser, der skal arbejdes med på studiet. Filosofi i Praksis er således også overbygningens metodefag.
 
Fagets omdrejningspunkt er den filosofiske faglighed, der arbejdes med på studiet. Faget er tænkt som en løbende dialog mellem undervisere og studerende om, hvordan filosofiske indsigter, teoretisk viden og refleksivitet kan omsættes i praksis. Det er en problemstilling, som er relevant på de fleste samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser, men som accentueres på FLØK/Cand.merc.(fil.) pga. fagets samtidige forpligtelse på abstrakt tænkning og erhvervsøkonomisk anvendelighed. Fagets målsætning er kun i begrænset omfang at bibringe de studerende nye filosofiske begreber og teorier. I stedet tages der udgangspunkt i den filosofiske ballast, som de studerende allerede har tilegnet sig i deres grunduddannelse (eller i livet som sådan), og der fokuseres på at bringe denne i spil i konkrete erhvervsøkonomiske sammenhænge. Fagets grundtanke er grundtanke, at praksis er noget man bedst nærmer sig gennem handling. Derfor er faget bygget op omkring en række praktiske opgaver, som de studerende skal løse individuelt og i grupper.

Undervisningsformer
De indlagte godkendelsesopgaver kræver løbende arbejde af de studerende igennem kurset. Desuden forventes de studerende at lave selvstændig research i forbindelse med de cases, som skal gennemgås i kurset. Endelig er der indlagt 2-3 besøg ”ude i praksis”, som ligger udenfor den almindelige undervisningstid.

Foreløbig litteratur
Heidegger, M (1927): Væren og Tid. Forord + §1-§4 (15 sider)
Heidegger, M (1935): Kunstværkets oprindelse. 21-25 + 38-43
Bjerg, O (2006): De sociologiske metoders epistemologi, i: Sociologiske Metoder – Fra teori til analyse i kvantitative og kvalitative metoder. København: Forlaget Samfundslitteratur: 11-28
Bjerg, O (upubliceret): Making Money – The Philosophy of Financial Capitalism. S. 67-90
Baudrillard, J (1999/2001): Impossible Exchange. 3-25; 148-151
Bjerg, O (2011): Poker – The Parody of Capitalism. 244-250


LEKTIONSPLAN
No.UgeEmne og indholdUdenfor undervisning
136
(3 lektioner + 1½ time til besøg på Eentileen)
Introduktion: Hvordan kan man lave penge med filosofi? Hvordan kan man handle med filosofi? Hvad kan jeg blive? Og hvor er ’praksis’?
Retningslinjer for undervisning. Godkendelsesopgaver.
”Ud i praksis” – efter undervisningen besøger vi Eentileen på Nørrebro.
Læs materiale om Eentileen og research firmaet på deres hjemmeside
237Produktion. Case: Eentileen
Beskrivelse, problemidentifikation, analyse, diagnose, løsninger.
Grupperne 1-4 laver caserapport på baggrund af undervisning
Læs Heideggertekst
338At stille spørgsmål med filosofi (2 lektioner)
 
 
Grupperne 5-9 giver kommentar og karakter til caserapporter.
Alle påbegynder bograpport.
Læs tekst om sociologisk metode
”Hvad vil jeg med FLØK?” (1 lektion)
Kun grupperne 1-3 deltager
439Filosofi og empiri. (2 lektioner)
Kvantitative og kvalitative metoder i sociologi. Hvad er så filosofisk metode?
Research Københavns Fødevare Forening
”Hvad vil jeg med FLØK?” (1 lektion)
Kun grupperne 4-6 deltager
 Onsdag i uge 39 Alle besøger en af KBHFF’s afdelinger og deltager i arbejdet
540Forbrug. Case: KBHFF
Beskrivelse, problemidentifikation, analyse, diagnose, løsninger.
Grupperne 5-9 laver caserapport på baggrund af undervisning
641Filosoffen som konsulent
Oplæg ved Jonas Bak Linnebjerg. Associate Consultant at The Boston Consulting Group
Grupperne 1-4 giver kommentar og karakter til caserapporter.
Alle skriver jobansøgning
”Hvad vil jeg med FLØK?” (1 lektion)
Kun grupperne 7-9 deltager
743Sammen med HA(fil) Case: Carlsberg. Besøg på Carlsberg og introduktion til problematik og felt.Forberedelse af caseundervisning på HA(Fil) i grupper
844Sammen med HA(fil). Hver gruppe gennemfører caseundervisning i Carlsberg case for en gruppe på ca. 10 HA(fil) studerende.Læs uddrag af Making Money
945Penge og filosofi.
Forelæsning og diskussion
 
 
1046Filosofi, kritik, utopi og revolution.
Forelæsning og diskussion
 
Grupperne 1-6 giver kommentar og karakter til caserapporter
Alle skriver avisindlæg
1147Opsamling og analyser af opgaven ’Tjen penge på filosofi’. Hvor kom værdien fra? 
 50Individuel feedback på godkendelsesopgaver 
 
Sidst opdateret den 20-09-2012