2012/2013  KAN-CMJ_J36  Pensionssystemer: lovgivning og strategier

Pensionsystem – legal and strategic issues

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfrit
Niveau Kandidat
Placering Efterår
Ændringer i skema kan forekomme
Onsdag 13.30-15.10, week 36-49
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
  • Lisbeth Faurdal - Center for Kreditret og Kapitalmarkedsret
Valgfagskoordinator: Susie Lund Hansen : slh.jur@cbs.dk
Fagområde/Category
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 28-04-2012
De studerende udvikler evnen til at sætte sig ind i et stort fagområde fra mange vinkler, både juridiske, økonomiske og forsikringstekniske vinkler, og at overskue pensionsområdet ud fra et juridisk og samfundsøkonomisk aspekt.
  • At de studerende skal dokumentere solide kundskaber inden for pensionsretten
  • At de studerende kan redegøre for og anvende de regelsæt, der indgår i faget, herunder kunne forklare og overskue fagets begreber
  • At de studerende kan redegøre for de forskellige pensionssystemer og pensionsordninger, der findes på markedet
  • At de studerende kan identificere og analysere retlige og økonomiske problemer indenfor pensionsområdet
Forudsætninger
Kan læses af alle cand.merc.-studerende, herunder cand.merc.(jur.)- og cand.merc.aud.-studerende
Eksamen
Juridisk valgfag
Pensionssystemer: lovgivning og strategier:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ekstern censor
Eksamensperiode Vintertermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 24 timer
Bestået HA(jur.) eller tilsvarende
 Med udgangspunkt i en gennemgang af den demografiske udvikling og den økonomiske betydning af pensionsordninger både samfundsmæssigt og for den enkelte gennemgås det danske pensionssystem og relevant lovgivning. Af lovgivning gennemgås særlovgivningen på området, bl.a. forsikringsaftaleloven, pensionsopsparingsloven, lov om finansiel virksomhed og pensionsbeskatningsloven. Endvidere behandles betydningen af de almindelige formueretlige regler og af lovgivning på andre retsområder, der har indflydelse på aktørernes retsstilling. Også de forskellige aktører på markedet, typer af pensionsordninger, garanti- og rentemiljøer, de mange valgmuligheder samt investeringsmuligheder vil blive behandlet. Hvilken betydning har valgmulighederne for kunden og for selskaberne? Og hvilke krav stilles der til aktørernes information og rådgivning?

Forelæsninger samt et virksomhedsbesøg, hvor de studerende kan høre om pension i praksis.
225 arbejdstimer svarende til 7,5 ECTS. Af disse vil 26 lektioner bestå af forelæsninger samt 2 lektioner anvendes til eksternt besøg.
Lisbeth Faurdal (2011). Aktuelle temaer i pensionsretten. København: Karnov Group.
Lennart Lynge Andersen og Flemming B. Søgaard (Red.) (2006). 12 perspektiver på pension. København: Forlaget Thomson.
Lennart Lynge Andersen og Tanja Jørgensen (2008). Bank og særlige indlån. København: Forlaget Thomson.
Herudover undervisningsnoter og andet materiale der lægges på Learn.

Til brug ved undervisningen anvendes et stort antal ppt-præsentationer. Ved udarbejdelsen af disse præsentationer vil underviserne trække på et stort materiale i form af lovgivning, rapporter, artikler, bøger m.v. Det er hensigten at ppt-præsentationerne kan danne grundlag for læsningen. Det er muligt, at der vil blive inddraget yderligere materiale end det ovenfor anførte, hvis der skulle fremkomme nyt relevant materiale

Sidst opdateret den 28-04-2012