2012/2013 KAN-CMJ_J57 Videregående markedsføringsret
| English Title | |
| Advanced Marketing Practise Law |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfrit |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 13.30-15.20, uge 36-41, 43-50 |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Valgfagskoordinator: Susie Lund Hansen - slh.jur@cbs.dk | |
| Fagområde/Category | |
|
|
| Sidst opdateret den 24-04-2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||
|
Det er fagets mål, at den studerende kan - redegøre for virksomheders og personers retsstilling på grundlag af de regelsæt, der indgår i pensum - identificere markedsføringsretlige og dertil knyttede civilretlige problemstillinger i konkrete eksempler - placere konkrete markedsføringsretlige og dertil knyttede civilretlige problemstillinger i en overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik, indsigt og forståelse - analysere konkrete markedsføringsretlige problemstillinger, argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk bedømmelse af de retlige muligheder for undgå retlige indgreb og problemer - præsentere markedsføringsretlige problemer, løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger. |
|||||||||||||||||
| Forudsætninger | |||||||||||||||||
| Bestået HA(jur) eller lignende | |||||||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||||||
| Juridisk valgfag | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
|
Faget sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici ved markedsføring og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden minimerer disse risici. Der tages udgangspunkt i en række konkrete problemstillinger, og bl.a. følgende emner inddrages: - Direct marketing -Viral markedsføring - Prismarkedsføring - Miljømarkedsføring - Produktefterligninger og konceptbeskyttelse - Misrekommandering - Produktsikkerhed - Branche- og produktspecifik regulering - Mediespecifik regulering - Unionsretlig markedsføringsret. |
|||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||
| Forelæsninger og case diskussion | |||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|
Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis og Jan Trzaskowski: Markedsføringsretten, 2. udg. 2011. Pensum forventes at være på max. 450 sider. |
|||||||||||||||||