English   Danish

2012/2013  KAN-CMJ_J57  Videregående markedsføringsret

English Title
Advanced Marketing Practise Law

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfrit
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Placering Efterår
Ændringer i skema kan forekomme
Torsdag 13.30-15.20, uge 36-41, 43-50

Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
Kursusansvarlig
  • Jan Trzaskowski - Juridisk Institut
Valgfagskoordinator: Susie Lund Hansen - slh.jur@cbs.dk
Fagområde/Category
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Kommunikation/Communication
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 24-04-2012
Læringsmål
Det er fagets mål, at den studerende kan
- redegøre for virksomheders og personers retsstilling på grundlag af de regelsæt, der indgår i pensum
- identificere markedsføringsretlige og dertil knyttede civilretlige problemstillinger i konkrete eksempler
- placere konkrete markedsføringsretlige og dertil knyttede civilretlige problemstillinger i en overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik, indsigt og forståelse
- analysere konkrete markedsføringsretlige problemstillinger, argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk bedømmelse af de retlige muligheder for undgå retlige indgreb og problemer
- præsentere markedsføringsretlige problemer, løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger.
Forudsætninger
Bestået HA(jur) eller lignende
Eksamen
Juridisk valgfag
Videregående markedsføringsret:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ekstern censor
Eksamensperiode Vintertermin
Hjælpemidler Med forberedelse
Varighed 20 minutter
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i konkret case og 20 minutters forberedelsestid med skriftlige hjælpemidler.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici ved markedsføring og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden minimerer disse risici. Der tages udgangspunkt i en række konkrete problemstillinger, og bl.a. følgende emner inddrages:

- Direct marketing

-Viral markedsføring

- Prismarkedsføring

- Miljømarkedsføring

- Produktefterligninger og konceptbeskyttelse

- Misrekommandering

- Produktsikkerhed

- Branche- og produktspecifik regulering

- Mediespecifik regulering

- Unionsretlig markedsføringsret.

Undervisningsformer
Forelæsninger og case diskussion
Foreløbig litteratur

Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis og Jan Trzaskowski: Markedsføringsretten, 2. udg. 2011.
Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis og Jan Trzaskowski og Marie Pade Andersen: ICC's kodeks for reklame og markedskommunikation, 2011.
Desuden artikler mv. og materiale på Learn.

Pensum forventes at være på max. 450 sider.

Sidst opdateret den 24-04-2012