2012/2013 KAN-CMJ_J57 Videregående markedsføringsret
English Title | |
Advanced Marketing Practise Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 13.30-15.20, uge 36-41, 43-50 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Valgfagskoordinator: Susie Lund Hansen - slh.jur@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 24-04-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Det er fagets mål, at den studerende kan - redegøre for virksomheders og personers retsstilling på grundlag af de regelsæt, der indgår i pensum - identificere markedsføringsretlige og dertil knyttede civilretlige problemstillinger i konkrete eksempler - placere konkrete markedsføringsretlige og dertil knyttede civilretlige problemstillinger i en overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik, indsigt og forståelse - analysere konkrete markedsføringsretlige problemstillinger, argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk bedømmelse af de retlige muligheder for undgå retlige indgreb og problemer - præsentere markedsføringsretlige problemer, løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger. |
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Bestået HA(jur) eller lignende | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Juridisk valgfag | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici ved markedsføring og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden minimerer disse risici. Der tages udgangspunkt i en række konkrete problemstillinger, og bl.a. følgende emner inddrages: - Direct marketing -Viral markedsføring - Prismarkedsføring - Miljømarkedsføring - Produktefterligninger og konceptbeskyttelse - Misrekommandering - Produktsikkerhed - Branche- og produktspecifik regulering - Mediespecifik regulering - Unionsretlig markedsføringsret. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger og case diskussion | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis og Jan Trzaskowski: Markedsføringsretten, 2. udg. 2011. Pensum forventes at være på max. 450 sider. |