2012/2013  KAN-CMP_VOP  Videregående økonomisk psykologi

• Christian Knudsen - Institut for Innovation og Organisationsøkonomi
Fagområde/Category
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 06-09-2012
Kurset overordnede mål er at give de studerende indblik i og en oversigt over det adfærdsøkonomiske område. Dvs. hvordan psykologien eksplicit kan inddrages i økonomiske og erhvervsøkonomiske modeller med henblik på at etablere mere robuste forklaringer forudsigelser og indgrebsstrategier
  • Kunne redegøre for centrale heuristikker indenfor det erhvervsøkonomiske område og påvise hvilke fejlskøn beslutningstagere ofte begår
  • Kunne redegøre for prospektteorien og dens konsekvenser inden for en række erhvervsøkonomiske område
  • Kunne redegøre og anvende dual proces teorien inden for det erhvervsøkonomiske område
  • Kunne påvise, hvorledes erhvervsøkonomisk beslutningsproblemer kan analyseres fra et økonomisk-psykologisk perspektiv
  • Kunne lave en videnskabsteoretisk analyse af økonomisk-psykologiske teorier og deres begrænsninger
Forudsætninger
Bør som minimum have indblik i faget "økonomisk psykologi" svarende til, hvad man får ved at følge faget på HA PSYK uddannelsens 1. semester.
.
Videregående økonomisk psykologi:
Prøveform Mundtligt med skriftligt forlæg
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode December/januar, Eksamen afholdes januar 2013
Hjælpemidler Uden forberedelse
Varighed 20 minutter
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at projektet er afleveret.
  • Projektet skrives i grupper på max. 5 personer.
  • Projektets omfang: max. 20 normalsider.
  • Den mundtlige prøve er individuel.
  • Bedømmelsen er et helhedsindtryk af projektet og den individuelle mundtlige præstation.
Eksamination
Eksamen tager udgangspunkt i det indleverede projekt og dette diskuteres i forhold til fagets pensum.
Forudsætninger for indstilling til eksamen
Deltagelse i semester-workshoppen. En tilfredsstillende deltagelse i semester-workshoppen indebærer, at man sammen med sin projektgruppe har deltaget aktivt i udarbejdelsen og fremlæggelsen af gruppens oplæg.
Kursusindhold:
Kurset sigter mod at give de studerende en bred indsigt i de mange områder, hvor psykologien inddrages eksplicit i økonomisk teori for at give os mere robuste og adækvate økonomiske forklaringer og forudsigelser.  Kurset vil især tage afsæt i det såkaldte adfærdsøkonomiske område, som opstod i kølvandet på Daniel Kahneman og Amos Tversky’s samarbejde og fælles skriverier under 1970’erne. Der er tale om teorier som ”heuristikker og biasses”-teorien, prospekt-teorien og dual proces-teorien, mm.
I kurset vil vi især se på, hvorledes disse teorier er blevet anvendt inden for en række erhvervsøkonomiske områder som finansiering, corporate governance, afsætningsøkonomi, organisation, etc. Nedenfor er anført en række af de temaer, som de studerende kan vælge emner indenfor.

Undervisningsforløb og pædagogik
Kurset begynder med en række forelæsninger i september måned. I begyndelsen af semestret afholdes et møde, hvor de studerende vælger både projektgruppe og det emneområde, som de vil arbejde indenfor. Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm. Hver gruppe vil herefter i samarbejde med den fagansvarlige skulle arrangere et seminar på 2-3 timer, som kan indeholde 1) præsentation af projektrapport med opposition 2) udarbejdelse af et case baseret på skriftligt materiale eller film og diskussion heraf i plenum 3) invitation af eventuel relevant gæsteforelæser i 1 time og 4) gennemførelse af eventuelle eksperimenter, der kan belyse det pågældende emne. Undervisningen afholdes hver onsdag 10-14 fra uge 39 plus en 1-uges-workshop i november måned (uge 47), hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen (se beskrivelsen nedenfor).

Kurset indledes med en række introduktions-forelæsninger i september/oktober måned.

I begyndelsen af semestret afholdes et introducerende møde, hvor de studerende vælger både projektgruppe og det emneområde, som de skal arbejde indenfor.Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm.

I anden halvdel af semestret Hver gruppe vil herefter i samarbejde med den fagansvarlige (eller hjælpelærer) skulle arrangere et seminar på 2-3 timer, som kan indeholde 1) præsentation af projektrapport med opposition 2) udarbejdelse af et case baseret på skriftligt materiale eller film og diskussion heraf i plenum 3) invitation af eventuel relevant gæsteforelæser i 1 time og 4) gennemførelse af eventuelle eksperimenter, der kan belyse det pågældende emne. Undervisningen afholdes hver onsdag 10-14 fra uge 39 plus en 1-uges-workshop i november måned, hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen (se beskrivelsen nedenfor).
Arbejdsbelastning
Deltagelse og forberedelse i forelæsningsrækken 145 timer
Deltagelse og forberedelse i workshop 20 timer
Projektskrivning og præsentation 110 timer

.

Som grundbog i faget anvendes:

Daniel Kahneman (2011): Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux. 450 sider.

Herudover vil der skulle læses en række artikler og uddrag fra bøger til de enkelte forelæsningsgange og til udarbejdelsen af projektet.

Sidst opdateret den 06-09-2012