2012/2013 KAN-CMP_VOP Videregående økonomisk psykologi
English Title | |
Advanced Course in Behavioral Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 06-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Kurset overordnede mål er at give de studerende indblik i og en oversigt over det adfærdsøkonomiske område. Dvs. hvordan psykologien eksplicit kan inddrages i økonomiske og erhvervsøkonomiske modeller med henblik på at etablere mere robuste forklaringer forudsigelser og indgrebsstrategier
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Bør som minimum have indblik i faget "økonomisk psykologi" svarende til, hvad man får ved at følge faget på HA PSYK uddannelsens 1. semester. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamen tager udgangspunkt i det indleverede projekt og dette diskuteres i forhold til fagets pensum. | |||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
Deltagelse i semester-workshoppen. En tilfredsstillende deltagelse i semester-workshoppen indebærer, at man sammen med sin projektgruppe har deltaget aktivt i udarbejdelsen og fremlæggelsen af gruppens oplæg. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Kursusindhold:
Kurset sigter mod at give de studerende en bred indsigt i de mange områder, hvor psykologien inddrages eksplicit i økonomisk teori for at give os mere robuste og adækvate økonomiske forklaringer og forudsigelser. Kurset vil især tage afsæt i det såkaldte adfærdsøkonomiske område, som opstod i kølvandet på Daniel Kahneman og Amos Tversky’s samarbejde og fælles skriverier under 1970’erne. Der er tale om teorier som ”heuristikker og biasses”-teorien, prospekt-teorien og dual proces-teorien, mm. I kurset vil vi især se på, hvorledes disse teorier er blevet anvendt inden for en række erhvervsøkonomiske områder som finansiering, corporate governance, afsætningsøkonomi, organisation, etc. Nedenfor er anført en række af de temaer, som de studerende kan vælge emner indenfor. Undervisningsforløb og pædagogik Kurset begynder med en række forelæsninger i september måned. I begyndelsen af semestret afholdes et møde, hvor de studerende vælger både projektgruppe og det emneområde, som de vil arbejde indenfor. Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm. Hver gruppe vil herefter i samarbejde med den fagansvarlige skulle arrangere et seminar på 2-3 timer, som kan indeholde 1) præsentation af projektrapport med opposition 2) udarbejdelse af et case baseret på skriftligt materiale eller film og diskussion heraf i plenum 3) invitation af eventuel relevant gæsteforelæser i 1 time og 4) gennemførelse af eventuelle eksperimenter, der kan belyse det pågældende emne. Undervisningen afholdes hver onsdag 10-14 fra uge 39 plus en 1-uges-workshop i november måned (uge 47), hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen (se beskrivelsen nedenfor). |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Kurset indledes med en række introduktions-forelæsninger i september/oktober måned. I begyndelsen af semestret afholdes et introducerende møde, hvor de studerende vælger både projektgruppe og det emneområde, som de skal arbejde indenfor.Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm. I anden halvdel af semestret Hver gruppe vil herefter i samarbejde med den fagansvarlige (eller hjælpelærer) skulle arrangere et seminar på 2-3 timer, som kan indeholde 1) præsentation af projektrapport med opposition 2) udarbejdelse af et case baseret på skriftligt materiale eller film og diskussion heraf i plenum 3) invitation af eventuel relevant gæsteforelæser i 1 time og 4) gennemførelse af eventuelle eksperimenter, der kan belyse det pågældende emne. Undervisningen afholdes hver onsdag 10-14 fra uge 39 plus en 1-uges-workshop i november måned, hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen (se beskrivelsen nedenfor). |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
. |
Sidst opdateret den 06-09-2012