2012/2013 KAN-CM_A68 Direct marketing
English Title | |
Direct marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 14.25-17.10, uge 36-41, 43-46 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Secretary Yvonne Bjørkov - yb.marktg@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 31-05-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Det er anbefalet at studerende har en basal viden om marketing og forbrugeradfærdsteori (bachelor niveau). | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Skriftlig opgave med mundtligt forsvar. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Skriftlig seminaropgave 20-25 sider med løsning af case. Mundtlig eksamination med udgangspunkt i den skriftlige opgave. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets formål er at give et samlet overblik over problemstillinger, udfordringer og muligheder ved anvendelse af direct marketing. Målet er at give de studerende kompetencer og værktøjer til selvstændigt at etablere og udvikle en virksomheds direkte kommunikation. En række tendenser understøtter relevancen af direct marketing:
Direct marketing kan måske lyder gammeldags, men direct marketing handler om, hvordan man kommunikerer individuelt med sine emner og kunder for at opbygge og fastholde kunderelationer. Dermed rummer direct marketing begreber som relationsmarkedsføring, CRM – customer relationship management, kundedialog, triggerbaseret kommunikation, permissionmarketing med flere. Gennem indsigt i kunde- og markedsforhold skabes en indsigt i kundens beslutningsproces, der gør det muligt at segmentere og individualisere. Derved kan budskaberne gøres relevante, hvorved de involverer og aktivere modtageren. Informationer om kundens præferencer, adfærd mv. kan indsamles i databasen, og kommunikation og services kan yderligere tilpasses til kunden. Fundamentet for ægte loyalitet skabes. Ligesom den indsamlede kundeviden, giver et forbedret markedskendskab og kan bruges til performacemåling med mere. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
· Stone, Bob and Ron Jacobs, Successful Direct Marketing Methods, 2008 · Relevante artikler · Gæsteforelæsere – praktikere fra dansk direct marketing · Endelig litteraturliste vil blive udsendt til de tilmeldte studerende. |