2012/2013 KAN-CM_B84 Human Resource Management
English Title | |
Human Resource Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Efterår, Andet quarter
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 10.45-14.15, uge 44-50 Torsdag 10.45-12.25, uge 51 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrator: Mette Busk Ellekrog mbe.ioa@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 09-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til:
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Faget er ikke åbent for studerende fra cand.merc. HRM og cand. soc. HRM studierne. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
4 timers skriftlig eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Human Resource Management (HRM) får stigende betydning i moderne virksomheders strategiudvikling. Det skyldes, at flere og flere virksomheder sælger viden, knowhow og service. Derfor bliver menneskelige ressourcer den centrale konkurrenceparameter. De gør virksomheden unik og er svære at kopiere. Uanset om man er leder eller medarbejder, er det vigtigt at have kendskab til, hvordan medarbejdere bedst tiltrækkes, fastholdes og udvikles. Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende teoretisk og praktisk indsigt i og forståelse for HRM’s genstandsfelt – nemlig det dynamiske samspil mellem person, job og organisation. Medarbejderne ses som en central strategisk ressource, og gennem deltagelse i faget bliver de studerende opmærksomme på og i stand til at anvende et HRM-fagligt blik i deres videre arbejde – uanset om dette fx er inden for økonomi, salg, marketing, IT eller organisationsudvikling. Fagets omdrejningspunkt er individ-organisation relationen. Blandt fagets hovedtemaer kan nævnes HR-strategi, rekruttering og udvælgelse, kompetenceudvikling, talent- og karriereudvikling, job design, medarbejdersamtaler, incitamenter, international HRM mv. Fagets tilknytning til det erhvervsøkonomiske område består i, at personalerelaterede omkostninger udgør en stigende del af de samlede omkostninger (op imod 80% i viden- og servicevirksomheder), og at der inden for HRM-fagområdet udfoldes store bestræbelser på at kortlægge de økonomiske konsekvenser af fx rekrutteringsprocedurer, fravær, personaleomsætning mv. Faget analyserer derfor, hvordan man vha. HRM kan ”sætte pris på medarbejderne” i erhvervsøkonomisk forstand. Fagets udvikling af personlige kompetencer: Faget skærper den studerendes refleksion over egen kompetence og engagement, både i forhold til faget og arbejdslivet. Evnen til at arbejde selvstændigt, finde relevant faglitteratur om fagets område, kritisk forholde sig til selvfundne kilder samt evne til at arbejde under tidspres skærpes pga. fagets mål og interaktive form. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen er dialogorienteret, idet de studerende i samspil med underviserne analyserer teoretiske og praktiske problemstillinger. Undervisningen veksler mellem oplæg, individuelle øvelser, gruppeøvelser, studenteroplæg og casebearbejdning. De studerende kan forvente en høj grad af deltagerorientering, herunder inddragelse af deltagererfaringer. Som et meget vigtigt element i undervisningen og bedømmelsesgrundlaget indgår artikler, som de studerende selv har fundet i CBS’ databaser med forskningsbaserede tidsskriftsartikler. Der gives undervisning heri ved fagets start. |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Larsen, H.H. Human Resource Management: Licence to work. Arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udg. København: Forlaget Valmuen, 2010 Selvvalgte artikler, fundet i CBS’ databaser med videnskabelige artikler (min. 2 pr. undervisningsuge). Disse artikler er en del af pensum. |