2012/2013 KAN-CM_E94 Videndeling – perspektiver, problemer og praksis
English Title | |
Videndeling – perspektiver, problemer og praksis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Onsdag 09.50-11.40, uge 36-50 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: Karina Ravn Nielsen - electives.lpf@cbs.dk el. tlf.: 38153782 | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 26-04-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Ved den individuelle eksamen skal den studerende:
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Faget bygger videre på organisationsteoretiske perspektiver fra de forskellige cand. merc. linjer. Der forventes grundlæggende kendskab til organisationsteori og ledelse. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Når viden åbenbart er en vigtig organisatorisk ressource, så må organisationen ikke alene sikre skabelse og fastholdelse af viden, men også udnyttelse af viden. Videndeling handler om at blive bedre til at udnytte den viden, der allerede eksisterer. Selvom det måske lyder nok så enkelt og rigtigt, så har de fleste organisationer store problemer med videndeling. Formålet med faget er at give en grundlæggende forståelse for, hvilke problemer videndeling rummer, hvorledes disse problemer kan reduceres, og hvordan videndeling kan praktiseres. Det problematiske ved videndeling er bl.a., at individer ikke altid ønsker at dele viden, og at individer ikke altid har mulighed for at dele viden. Mange ved måske heller ikke, at den viden, de besidder, er nødvendig at dele med andre. Derudover kan det, der deles – altså viden - ofte antage forskellige former, som kan gøre det mere eller mindre umuligt at dele. Eksempelvis tales der om den tavse viden, som åbenbart er afgørende for organisationers overlevelsesevne, men som til gengæld er noget mere problematisk at dele end den mere synlige og nedskrevne form for viden. Problemerne ved videndeling kan tematiseres i forhold til individer, strukturer og viden, og sammen med en introduktion til begrebet videndeling og en analyse og diskussion af hvordan videndeling kan praktiseres, udgør de fagets centrale temaer. Faget består således af fem dele:
Fagets udvikling af personlige kompetencer: Den studerende udvikler evnen til teoretisk at reflektere over og forstå et felt, og efterfølgende også anvende denne forståelse til at udvikle anvisninger for hvordan der i praksis kan arbejdes med feltet. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen gennemføres som 15 undervisningsgange á 2 lektioner. Der er forelæsninger, oplæg fra praktikere og besøg i organisationer. Der forventes aktiv studenterdeltagelse i undervisningen. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur: Christensen, Peter Holdt 2010: Mere videndeling. København: Hans Reitzels Forlag. Derudover følgende (foreløbige) artikler der elektronisk kan hentes via CBS Bibliotek: · Abrams, Lisa C., Rob Cross, Eric Lesser & Daniel Z. Levin 2003: Nurturing interpersonal trust in knowledge-sharing networks. Academy of Management Executive, vol. 17. no. 4. · Borgatti, Stephen P. & Rob Cross 2003: A relational view of information seeking and learning in social networks. Management Science, vol. 49 (4). · Cabrera, Ángel & Elisabeth F. Cabrera 2002: Knowledge-sharing dilemmas. Organization Studies, vol. 23 (5). · Casciaro, Tiziana & Miguel Sousa Lobo 2008: When competence is irrelevant: The role of interpersonal affect in task-related ties. Administrative Science Quarterly, vol. 53. · Darr, Eric D., Linda Argote & Dennis Epple 1995: The acquisition, transfer, and depreciation of knowledge in service organizations: Productivity in franchises. Management Science, vol. 41 (11). · Elsbach, Kimberly D. & Michael G. Pratt 2007: The physical environment in organizations. The Academy of Management Annals. · Ensign, Prescott C. & Louis Hébert 2010: How reputation affects knowledge sharing among colleagues. Sloan Management Review, Winter. · Hansen, Morten T., Nitin Nohria & Thomas Tierney 1999: What’s your strategy for managing knowledge? Harvard Business Review, March-April. · Menon, Tanya, Leigh Thompson & Hoon-Seok Choi 2006: Tainted knowledge vs. tempting knowledge: People avoid knowledge from internal rivals and seek knowledge from external rivals. Management Science, vol. 52 (8). · Mossholder, Kevin W., Hettie A. Richardson & Randall P. Settoon 2011: Human resource systems and helping in organizations: A relational perspective. Academy of Management Review, vol. 36 (1). · Nickerson, Jack A. & Todd R. Zenger 2008: Envy, comparison costs, and the economic theory of the firm. Strategic Management Journal, vol. 29. · Ouchi, William G. 1980: Markets, bureaucracies, and clans. Administrative Science Quarterly, vol. 25. Zhao, Bin & Fernando Olivera 2006: Error reporting in organizations. Academy of Management Review, vol. 31 (4). |