2012/2013 KAN-CM_OE51 Perspektiver på Projektledelse
English Title | |
Perspectives on Project Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
Ændringer i skema kan forekomme Onsdag 09.50-12.25, uge 6,8-10,12,14-16,18,19 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administration: Bente Kildemose Nielsen- bkn.om@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 16-10-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Faget forudsætter kendskab til organisationer og virksomheders funktioner og opgaver, herunder behovet for løbende fornyelse gennem projekter af forskellig art: F.eks. som produktudvikling, organisationsudvikling, udvikling af nye produktionsformer, markedsføringskampagner, nye markeder og strategiudvikling. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Mundtlig eksamen på basis af miniprojekt (individuelt eller gruppe). | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets overordnede faglige og læringsmæssige mål er at sætte den studerende i stand til at problematisere og lede et projekt i en organisatorisk kontekst. Den centrale pointe, er, at forskellige perspektiver har betydning for forståelsen af projektet, udfordringerne og hermed for den type ledelse der søges gennemført. Organiseringen og ledelse af et projekt får stigende betydning for mange organisationer, hvad enten det er privat eller offentligt regi. Udvikling implementering og projekter går hånd i hånd og kompetent projektledelse vil således have stor betydning for mange typer af opgaver og områder i virksomhederne. Faget er bygget op omkring en række perspektiver på projektledelse med den formelle og uformelle organisation som omdrejningspunkt. Perspektiverne dækker forskellige organisatoriske paradigmer som f.eks.: det administrative (strukturelle); det politiske; det ressourcebaserede; et vidensbaseret; et løst koblet og et netværk proces perspektiv. Ud fra disse perspektiver udvikles deltagernes forståelse for hvilke former for ledelse og ledelsesteknologier der er til rådighed indenfor hvert perspektiv. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Der arbejdes i skrivende stund på en lærebog om projektledelse med et dansk forlag som vil blive suppleret med artikler repræsenterende de forskellige perspektiver. Lærerbogen vil være tilgængelig som e-bog eller i kladde.
|