2012/2013  
        KAN-EMF_EF42  Performance Management and Marketing
    
  
    
      | 
                English Title
             | 
    
    
      | 
                Performance Management and Marketing
             | 
    
  
  
    
      | 
        
       | 
    
    
      | 
                Sprog
             | 
      
                Dansk
             | 
    
    
      | 
                Prøve-ECTS
             | 
      
                7,5
                ECTS
             | 
    
    
      | 
                Type
             | 
      
                Obligatorisk
             | 
    
    
      | 
                Niveau
             | 
      
                Kandidat
             | 
    
    
      | 
                Varighed
             | 
      
                Et semester
             | 
    
    
      | 
                Placering
             | 
      
                Forår
             | 
    
    
      | 
                Tidspunkt
             | 
      
                Se skemaet på e-Campus 
             | 
    
    
      | 
                Studienævn
             | 
      
        
          
                        Studienævnet for cand. merc. 
         
       | 
    
    
      | 
                Kursusansvarlig
             | 
    
    
      
        
          - 
                        Claus Varnes
                         - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
                        
                        
 
         
       | 
    
    
      | 
                Claus Varnes
             | 
    
    
      | 
                Fagområde/Category
             | 
    
    
      | 
        
       | 
    
    
      | 
        Sidst opdateret den 09-07-2012
       | 
    
  
  
    
      | 
                Læringsmål
             | 
    
    
      
                Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
                
                - 
                        Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller 
 - 
                        Identificere og udvikle relevante faglige problemer og hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og udviklet fra business problemer 
 - 
                        Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller 
 - 
                        Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt grundlag 
 
  | 
    
    
      | 
                Eksamen
             | 
    
    
       | 
    
    
      
        
          
            
               | 
             
            
              | 
                
                                Performance Management and Marketing:
                            
               | 
             
            
              | 
                            Prøveform
                         | 
              
                            Skriftlig stedprøve
                         | 
             
            
              | 
                            Karakterskala
                         | 
              
                            7-trins-skala
                         | 
             
            
              | 
                            Censur
                         | 
              
                            Ingen censor
                         | 
             
            
              | 
                            Eksamensperiode
                         | 
              
                            Maj/juni
                         | 
             
            
              | 
                            Hjælpemidler
                         | 
              
                            Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
                         | 
             
            
              | 
                            Varighed
                         | 
              
                            4 timer
                         | 
             
            
              | 
                 
                          Individuel 4-timers individuel skriftlig eksamen med skriftlige og  tekniske hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i  maj/juni. Der afholdes syge-/omprøve i august.   
               | 
             
           
         
       | 
    
    
      | 
                Kursets indhold, forløb og pædagogik
             | 
    
    
      | 
         Fagets formål      Formålet er at diskutere hvordan markedsføring  gøres til et strategisk anliggende for hele virksomheden og  dermed at problematisere hvordan legitimitet kan skabes omkring  marketingindsatsen. Faget er derfor organiseret i tre  tematiseringer om hvordan marketing ledes, hvordan marketing  måles, og hvordan virksomheden kan profitere fra marketing.  
     Fagets indhold      Centrale problemstillinger omfatter:      Måling og kontrol i en organisatorisk sammenhæng.  Organisationsstruktur og styring kan organiseres forskelligt lige  som designet af beløningssystemer kan have forskellige  effekter      Koblingen mellem virksomhedens overordnede strategier og marketing  diskuteres, herunder ”strategic mapping”      Ressourceallokering er centralt som i et portfolio management  perspektiv i forhold til budgetlægning og marketing mix      Budgetopfølgning og effektmålinger diskuteres lige som  det diskuteres hvordan finansielle og ikke finansielle  målinger balanceres      Produktudvikling og målingsproblematikker. Innovation har  stigende opmærksomhed og dermed også hvordan styring kan  introduceres i produktudvikling, der i stigende grad bliver  marketing afdelingens ansvar (herunder også target costing)      Styring af marketing diskuteres i forhold til contingency teori.  Vi diskuterer om virksomheder med forskellige strategier skal  organiserer sig forskelligt. 
       | 
    
    
      | 
                Undervisningsformer
             | 
    
    
      | 
                Undervisningen er overvejende baseret på forelæsninger, øvelser og casearbejde. 
             | 
    
    
      | 
                Foreløbig litteratur
             | 
    
    
      | 
         Claus Varnes & Per Østergaard Jacosben  Titel:Performance Management in Marketing      Isbn: 9780390962096      Forlag: McGraw-Hill      Udgave:1      Hertil kommer yderligere undervisningsmateriale i form af artikler  mv. 
       | 
    
  
  
            Sidst opdateret den 09-07-2012