2012/2013  
        KAN-EMF_EF56  Business-to-Business Markedsføring
    
  
    
      | 
                English Title
             | 
    
    
      | 
                Business-to-Business Markedsføring
             | 
    
  
  
    
      | 
        
       | 
    
    
      | 
                Sprog
             | 
      
                Dansk
             | 
    
    
      | 
                Prøve-ECTS
             | 
      
                7,5
                ECTS
             | 
    
    
      | 
                Type
             | 
      
                Obligatorisk
             | 
    
    
      | 
                Niveau
             | 
      
                Kandidat
             | 
    
    
      | 
                Varighed
             | 
      
                Et semester
             | 
    
    
      | 
                Placering
             | 
      
                Efterår
             | 
    
    
      | 
                Tidspunkt
             | 
      
                Se skemaet på e-Campus 
             | 
    
    
      | 
                Studienævn
             | 
      
        
          
                        Studienævnet for cand. merc. 
         
       | 
    
    
      | 
                Kursusansvarlig
             | 
    
    
      
        
          - 
                        Klaus Holmberg
                         - Institut for Afsætningsøkonomi
                        
                        
 
         
       | 
    
    
      | 
                Klaus Holmsberg
             | 
    
    
      | 
                Fagområde/Category
             | 
    
    
      | 
        
       | 
    
    
      | 
        Sidst opdateret den 09-07-2012
       | 
    
  
  
    
      | 
                Læringsmål
             | 
    
    
      
                Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
                
                - 
                        Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller 
 - 
                        Identificere og udvikle relevante faglige problemer og hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og udviklet fra business problemer 
 - 
                        Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller 
 - 
                        Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt grundlag 
 
  | 
    
    
      | 
                Eksamen
             | 
    
    
       | 
    
    
      
        
          
            
               | 
             
            
              | 
                
                                Business-to-Business Markedsføring:
                            
               | 
             
            
              | 
                            Prøveform
                         | 
              
                            Skriftlig stedprøve
                         | 
             
            
              | 
                            Karakterskala
                         | 
              
                            7-trins-skala
                         | 
             
            
              | 
                            Censur
                         | 
              
                            Ingen censor
                         | 
             
            
              | 
                            Eksamensperiode
                         | 
              
                            December/januar
                         | 
             
            
              | 
                            Hjælpemidler
                         | 
              
                            Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
                         | 
             
            
              | 
                            Varighed
                         | 
              
                            4 timer
                         | 
             
            
              | 
                 
                          Individuel 4-timers skriftlig eksamen med skriftlige og tekniske  hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i januar. Der  afholdes syge-/omprøve i marts.   
               | 
             
           
         
       | 
    
    
      | 
                Kursets indhold, forløb og pædagogik
             | 
    
    
      | 
         Fagets formål      Det er fagets formål at udbygge den studerendes teoretiske  viden om og forståelse for business-to-business markedets  særlige vilkår og dettes betydning for såvel  planlægning som gennemførelse af markedsføringen.  Faget skal dermed forbedre dimmitendens evne til at fungere i/lede  markedsførings-arbejdet i virksomheden, der afsætter til  andre virksomheder, dvs. primært virksomheder, der  afsætter til industrien, men også  konsumentvarevirksomheder, for såvidt angår deres  markedsføring over for mellemhandelen.  
     Fagets indhold      Centralt for den markedsføring, der rettes mod virksomheder,  er dels spørgsmålet om virksomheders  købsadfærd, og dels spørgsmålet om  hvordan/hvorfor køber-sælger relationer opstår,  udvikles og afvikles. Faget tager udgangspunkt i teorier om  organisationers købsadfærd. Herefter fokuseres der  på forskellige mere adfærdsorienterede teorier omkring  køber-sælger relationer (organisationsteoretiske tilgange  til studiet af køber-sælger relationer, såkaldt  "dyadisk" teori samt "netværksteori"). De  forskellige "relationsteorier" vil blive indbyrdes  perspektiveret og belyst i forhold til hvad man kan kalde  "traditionel konsumentvareorienteret  markedsføringsteori". Den teoretiske perspektivering vil  blive fulgt op med konkrete eksempler på praktisk  markedsføringsarbejde. 
       | 
    
    
      | 
                Undervisningsformer
             | 
    
    
      | 
                Undervisningen er baseret på forlæsninger og casebehandling.
             | 
    
    
      | 
                Foreløbig litteratur
             | 
    
    
      | 
         Hutt, Michael D. & Thomas W. Speh. Business Marketing  Management, B2B, 10ed. seneste udgave, South-Western, Cengage  Learning 2010      Ford, David (ed.) (2002). Understanding Business Marketing and  Purchasing, 3ed. Dryden Press.      Hougaard, Søren og Bjerre, Mogens (2004). Strategic  Relationship Marketing, Samfundslitteratur.      Hertil kommer yderligere undervisningsmateriale i form af artikler  og case-materiale. 
       | 
    
  
  
            Sidst opdateret den 09-07-2012