2012/2013  
        KAN-INT4D  Projektorienteret praktikforløb/antropologisk feltarbejde
    
  
    
      | 
                English Title
             | 
    
    
      | 
                Project-oriented internship/anthropological field study
             | 
    
  
  
    
      | 
        
       | 
    
    
      | 
                Sprog
             | 
      
                Dansk
             | 
    
    
      | 
                Prøve-ECTS
             | 
      
                15
                ECTS
             | 
    
    
      | 
                Type
             | 
      
                Valgfrit
             | 
    
    
      | 
                Niveau
             | 
      
                Kandidat
             | 
    
    
      | 
                Varighed
             | 
      
                Et semester
             | 
    
    
      | 
                Placering
             | 
      
                Der forudsættes en arbejdstid på min. 30 timer ugentligt i den periode , der svarer til afløsning af studietid, dvs 30 timer pr. uge i 12 uger for afløsning af 15 ECTS point, som er normeret til 450 arbejdstimer. 
                
             | 
    
    
      | 
                Tidspunkt
             | 
      
                Se skemaet på e-Campus 
             | 
    
    
      | Min. antal deltagere | 
      				
								1
							 | 
    
    
      | Max. antal deltagere | 
      				
								1
							 | 
    
    
      | 
                Studienævn
             | 
      
        
          
                        Studienævnet for cand.soc. 
         
       | 
    
    
      | 
                Kursusansvarlig
             | 
    
    
      
        
          - 
                        PKL
 
                        Anders La Cour
                         - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
                        
                         
          - 
                        SEM
 
                        Lise Lyck
                         - Institut for Afsætningsøkonomi
                        
                         
          - 
                        CBP
 
                        Mark Lorenzen
                         - Institut for Innovation og Organisationsøkonomi
                        
                         
          - 
                        OIE
 
                        Stine Haakonsson
                         - Department for Business and Politics
                        
                         
         
       | 
    
    
      | 
                Fagområde/Category
             | 
    
    
      
        
          - 
                        Ledelse/Management
 
          - 
                        Organisation/Organization
 
          - 
                        Metodelære/Methodology
 
         
       | 
    
    
      | 
        Sidst opdateret den 17-07-2012
       | 
    
  
  
    
      | 
                Forudsætninger
             | 
    
    
      | 
                1. år skal være bestået. 
             | 
    
    
      | 
                Eksamen
             | 
    
    
      | 
        Afløsningsopgave
        
             | 
    
    
      
        
          
            
               | 
             
            
              | 
                
                                Afløsningsopgave:
                            
               | 
             
            
              | 
                            Prøveform
                         | 
              
                            Afløsningsopgave
                         | 
             
            
              | 
                            Karakterskala
                         | 
              
                            7-trins-skala
                         | 
             
            
              | 
                            Censur
                         | 
              
                            Bi-eksaminator
                         | 
             
            
              | 
                            Eksamensperiode
                         | 
              
                            Sommertermin og Vintertermin
                         | 
             
            
              | 
                            Hjælpemidler
                         | 
              
                            Se detaljerede bestemmelser nedenfor
                         | 
             
            
              | 
                            Varighed
                         | 
              
                            Se detaljerede bestemmelser nedenfor
                         | 
             
           
         
       | 
    
    
      | 
                Eksamination
             | 
    
    
      
                 Der gives 4 timers vejledning i forbindelse med forløbet. 
  Opgaven må have et omfang på max. 25 sider.
             | 
    
    
      | 
                Kursets indhold, forløb og pædagogik
             | 
    
    
      | 
         
          Formålet med projektorienteret  praltikforløb:
           
              Formålet med projektorienteret praktikforløb er at give  de studerende mulighed for at samle viden og erfaring ved at  udføre realistiske opgaver og projekter. Ved at være en  del af en arbejdsplads, hvor man bidrager aktivt, får de  studerende mulighed for at bruge deres akademiske og teoretiske  viden samt at reflektere teoretisk over udførelsen af et job  gennem praktik periodem.  
     Læringsmål for projektorienteret  praktikforløb:Afløsningsopgaven skal demonstere        
        
          - At den studerende bliver i stand til at benytte Conceptual  Abstraction (teori) i analyse og problematisering af forskellige  aspekter inden for organisatorisk praksis med relevans for den  studerendes praktikforløb. I bedømmelsen vil der blive  fokuseret på den studerendes evne til at  problematisere praktik- organisationens egne koncepter og  problemstillinger. Fx i relation til deres strategi udvikling,  rationale, identitet eller forestilling om miljøet.
 
          - At den studerende evner at analysere sine opgavever i  praktikorganinsationeni relation til centrale akademiske  problemestillinger i uddannelsen.
 
          - At den studerende er i stand til at benytte sin viden inden for  erhvervsøkonomi, organisationsteori og/eller ledelsesteori til  at analysere forholdet mellem de arbejdsopgaver den studerende  udfører i organisationen og praktikorganinsationens sociale  ansvarlighed /forretningsmodel.
 
          - At den studerende evner at reflektere over betydeningen af at  producere viden inde for "egen"  organisation, deriblandt hvordan man kombinerer analystisk  distance med konkret involvering. Desuden forventes at den  studerende reflekterer over de etiske og praktiske aspekter af at  være involveret i et  praktikforløb.  
 
         
        
          Formål med antropologisk feltarbejde:
                       Formålet med antropologisk feltarbejde er at give de  studerende mulighed for at opnå viden og erfaring indenfor  behandling af antropologisk og etnografisk orienteret  dataindsamling i relation til den professionelle praksis i en  eller flere organisationer.      Ved at obersvere relevante arbejdspladser/organisationer, får  de studerende mulighed for at benytte teoretisk og metodisk  viden  og til at reflektere teoretisk over den  pågældende organisations praksis.      En primær forskel mellem praktikforløb og antropologisk  feltarbejde er at feltarbejde ikke inkluderer at den studerende er  en del af det organisatoriske hierarki og aktiviteterne i forhold  til organisationen er istedet af observatorisk art.      Dette også selvom feltarbejdet involverer deltager  observation og/eller interview.      Feltarbejde kan være relevant for studerende,  der vil  benytte en stor del af primær litteratur til  deres kandidatafhandling og derfor engagerer sig i og  eksperimenterer med de metodiske udfordringer ved at observere  professionel organisatorisk praksis i overensstemmelse med  kriterierne for deres studie.              Læringsmål for antopologisk :feltarbejde  afløsningsopgaven skal demonstrere        
        
          - At den studerende evner både teoretisk og metodisk  reflektion over felarbejdetsaktiviteterne i den/ observerede  organisation(er) i forhold til uddannelses fagområde.Dette  involverer en evne til at anvende konceptuelle abstraktioner i en  problematisering af observeret  organisationspraksis. 
 
          - At den studerende evner at analysere observationsaktiviteterne  i den pågældende organisation i relation  til studiets centrale faglighed.
 
          - At den studerende evner at benytte erhvervsøkonomisk-,  organisations- og/ eller ledelsesteori i analysen af samspillet  mellem felarbejdsdata og den pågældende  organisations aktviteter.
 
          - At den studerende evner at reflektere over betydningen af  vidensproduktion indenfor "egen" organisation, deriblandt  hvordan man kombinerer analystisk distance med konkret involvering.  Desuden forventes at den studerende reflekterer over de etiske og  praktiske aspekter af at være involveret  i antropologisk feltarbejde.  
 
         
        
                
       | 
    
    
      | 
                Undervisningsformer
             | 
    
    
      | 
                Individuel deltagelse/observation af en arbejdsplads kombineret med individuel projektskrivning.
             | 
    
  
  
            Sidst opdateret den 17-07-2012