2012/2013 KAN-MLEEU_ES2 Europæiske politiske, juridiske og økonomiske værdier – i og uden for Europa.
English Title | |
Europæiske politiske, juridiske og økonomiske værdier – i og uden for Europa. |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 04-07-2012 |
Forudsætninger | |||||||||||||||
Der forudsættes BA-niveau eller tilsvarende inden for området Europæiske studier.Litteraturliste fås ved henvendelse til den fagansvarlige. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Europæiske politiske, juridiske og økonomiske værdier – i og uden for Europa. | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Individuel skriftlig porteføljeevaluering Omfang/varighed Porteføljen udarbejdes i undervisningsforløbet og skal i alt have et omfang på maks. 8 sider a 2275 typeenheder. Porteføljen består af "første aflevering" og "anden aflevering". Første aflevering skal have et omfang på maks. 6 sider a 2275 typeenheder. Første aflevering sker til kursets undervisere efter aftale. Et gennemrettet eksemplar af første aflevering returneres til de pågældende studerende. Anden aflevering skal have et omfang af ca. 8 sider a 2275 t.e. og de studerende har 7 dage, inkl. week-end, til udarbejdelsen af anden aflevering som skal afleveres i 3 eksemplarer jf. eksamensplanen. Syge-/omprøve afholdes i form af en hjemmeopgave, hvor kursets undervisere stiller en opgave. Opgavebesvarelsen skal have et omfang på ca. 8 sider a 2275 t.e. Til udarbejdelse af den skriftlige opgavebesvarelse gives 7 dage, inkl. week-end. Målbeskrivelse Den studerende skal kunne • dokumentere omfattende viden om retskulturer i og uden for Europa i forhold til internationaliseringen • anvende centrale teorier og metoder til at sammenligne de respektive retssystemers holdninger til udvalgte juridisk-politiske problemstillinger • identificere begreberne ”internationalisering” og ”globalisering” • anvende og kombinere teorier fra ”International Politik” og ”International Politisk Økonomi” til at undersøge internationaliseringens gennembrud, forløb og overgang til globalisering samt undersøge og dokumentere aktør-begrebets ændrede indhold fra 1600-tallet og frem til i dag • formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operative hypoteser, indsamle, vurdere og bearbejde et relevant materiale vedrørende et foreliggende internationalt fænomen og formidle dette i et klart og korrekt sprog. |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Undervisningen opridser og uddyber hovedlinjerne i de europæiske retskulturer i sammenligning med en række ikke-europæiske retsfamilier som f.eks. den nordamerikanske, den islamiske og de fjernøstlige. Der lægges særlig vægt på deres afspejling af og relation til de politiske og samfundsmæssige sammenhænge de bygger på. Retssystemerne relateres til de europæiske gennem en sammenligning af deres respektive holdninger til udvalgte juridiske problemstillinger. Undervisningen introducerer endvidere den internationalisering som spores fra en økonomisk-politisk synsvinkel, og der fokuseres på ændringen af nationalstaternes autonomi med bl.a. fremvæksten af multinationale/transnationale selskaber og liberaliseringen af den internationale handel. |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
”Europæiske politiske, juridiske og økonomiske værdier – i og uden for Europa” vil være en kombination af forelæsninger, diskussioner i auditoriet – ud fra udvalgte fokuspunkter i dagens tema, mundtlige og skriftlige studenteroplæg – med efterfølgende diskussion i auditoriet, og i alle tilfælde en opsamling fra læreren. Vejledende arbejdsplan: ”Europæiske politiske, juridiske og økonomiske værdier – i og uden for Europa” vil blive afviklet med 2 lærere, hvor den ene lærer underviser i europæiske og ikke-europæiske retskulturer (6 dobbeltlektioner), og hvor den anden lærer underviser i den økonomisk-politiske internationalisering (10 dobbeltlektioner). |
|||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Der henvises til semesterplanerne på studiets hjemmeside Vejledende overordnet litteraturliste: Robert Jackson & Georg Sørensen: Introduction to International Relations, Third Edition, Oxford University Press, 2007. T. Hobbes: Leviathan (sitescape) J.J. Rousseau: The Social Contract; The Origin of Inequality (sitescape) Palmer Olsen: Menneskets natur i rettens kultur (sitescape) Tomkins: What are Constitutions for ? (sitescape) Déclaration des droits de l’homme et du citroyen (sitescape) Brudner: Constitutional Principles: Civil Rights (sitescape) M. Krasnik: Repremiere: Det 19. århundrede (sitescape) O. Nyeng: En verden med fire poler (sitescape) O. Lando: Retten i USA; Islamisk ret; Indisk et (sitescape) The American Declaration of Independence, July 4, 1776 (sitescape) Constitution of the United States of America (sitescape) Præambel til Tyrkiets forfatning (sitescape) Præambel til Indiens forfatning (sitescape). |