2012/2013 KAN-MLM_55 Spin eller fair snak - når fødevarer taler
English Title | |
Spin eller fair snak - når fødevarer taler |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 13.30-15.10, uge 36-41, 43-46 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Viktor Smith - vs.ikk@cbs.dkSecretary Tine Silfvander ts.iadh@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 28-04-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Deltagerne tilegner sig:
|
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Studerende på Cand.ling.merc., Cand.merc.jur., Cand.merc.int., Cand.merc.com. og Cand. merc.-linjerne inden for afsætningsøkonomi. Synergi og teambuilding mellem deltagere fra forskellige studieretninger indgår som en integreret og bærende del af undervisningen og case-arbejdet. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Spin eller fair snak - når fødevarer taler | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
En individuel hjemmeopgave på max 8 NS (2275 anslag pr. normalside) med alle hjælpemidler. Opgaven afleveres onsdag den 9. januar 2013. Se nærmere i eksamensplanen. Syge- og omprøve: Som den ordinære prøve. |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Vi træffer 70% af vores købsbeslutninger i supermarkedet på under 4 sekunder. Samtidig betyder et stadig mere uoverskueligt udbud af fødevarer og sundhedsmæssige såvel som nu også klimamæssige hensyn, at man som forbruger oftest må forlade sig på, hvad fødevaren "siger" om sig selv gennem ord tekst, tal og billeder på emballagen. Kun få forbrugere magter at søge eksakt viden om en vare. Herved stiger risikoen for, at varen kan vildlede forbrugeren med det, den umiddelbart ”siger”.Mekanikken bag forbrugerens afkodning af fødevareemballagens ”cocktail” involverer juridiske, marketingmæssige, designmæssige, sproglige og kognitive forskningsområder. Kurset bygger på igangværende tværfaglig forskning på CBS og giver deltagerne en nuanceret forståelse af problematikkens centrale dimensioner, et præcist ”sprog” at formulere dem i og redskaber til konkret at vurdere alternative emballageløsningers vildledningspotentiale. |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Der arbejdes både med sprog, kognition, jura, design og kultur, og de studerende tilegner sig viden om vildledende mærkning og markedsføring af fødevarer, et område, hvor fortolkning af gældende regler i dag i høj grad bygger på myndighedernes skøn. De studerendes evne til at analysere og relatere konkrete cases til national og EU-regulering skærpes, og der opbygges en dybere forståelse af selve den substans, som reglerne er rettet mod, dvs. ”hvad der faktisk sker i hovedet” på forbrugeren, når producentens bud på en optimal emballage afkodes. Begreber som vildledning, vildfarelse, selvregulering, fair marketing og fair emballagedesign samt virksomhedernes sociale ansvarlighed (CSR) studeres og relateres til sprog, kognition og perception, dvs. de midler, emballagen benytter sig af, når der skal leveres specialiseret kommunikation til forbrugerne under tidspres. Kurset tilfører således studerende på forskellige CBS-studieretninger ny viden, som styrker deres grundlag for at bidrage til fair fødevarekommunikation, kompetencer, som dog i høj grad kan overføres til andre områder Målbeskrivelse: Med udgangspunkt i cases fra fødevareområdet skal den studerende • kunne bidrage til at analysere og skabe eller planlægge fødevareetiketter og anden relevant kommunikation, • argumentere for, hvorledes risikoen for vildledning i en konkret case kan minimeres • løse opgaver under anvendelse af tværfaglig kompetence og relevante teorier, metoder, modeller og teknikker • redegøre for fairness-problematik set i producent-, myndigheds- og forbrugerperspektiv • relatere potentielle konkurrencefordele på nationale og internationale markeder til fairness-begrebet på et reflekteret videnskabeligt grundlag. |
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
|