2012/2013 KAN-PK40 Samfundets Kommunikative Differentiering
English Title | |
Samfundets Kommunikative Differentiering |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 17-07-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at:
|
|||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
2-døgns individuel hjemmeopgave | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Prøven har form af en individuel 2-døgns hjemmeopgave à maksimalt 10 normalsider. Ved prøven skal den studerende være i stand til at: * identificere og adskille mindst to forskellige former for kommunikation * fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik er på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer * reflektere og perspektivere over de fremanalyserede iagttagelser |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Faget giver de studerende indsigt i og færdigheder til lave diagnoser af det moderne samfund som differentieret i et antal selvstændige kommunikationsfelter eller –systemer og herunder at fremanalysere forskellige logikker, der er på spil. På denne baggrund giver faget en introduktion til udvalgte systemer i samfundet og deres særlige former og kommunikationslogikker. Faget introducerer samtidig en række forskningsmæssige uenigheder vedrørende samfundets differentiering, forholdet mellem autonomi og afhængighed, samt åbenhed/lukkethed mellem systemer. Ligeledes bliver de studerende trænede i at skelne mellem hvornår, der er tale om politik, som et særligt kommunikationssystem og hvornår der er tale om det politiske, som et generelt fænomen knyttet til al kommunikation. |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne øvelsestimer. | |||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
|