2012/2013 KAN-PK40 Samfundets Kommunikative Differentiering
| English Title | |
| Samfundets Kommunikative Differentiering | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Prøve-ECTS | 10 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Kandidat | 
| Varighed | Et semester | 
| Placering | Efterår | 
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus | 
| Studienævn | 
         
                        Studienævnet for cand.soc. 
         | 
    
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Fagområde/Category | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 17-07-2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||
                Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at:
                
                
  | 
    |||||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||||
| 2-døgns individuel hjemmeopgave | |||||||||||||||
        
  | 
    |||||||||||||||
| Eksamination | |||||||||||||||
| 
                 Prøven har form af en individuel 2-døgns hjemmeopgave à maksimalt 10 normalsider.  Ved prøven skal den studerende være i stand til at: * identificere og adskille mindst to forskellige former for kommunikation * fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik er på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer * reflektere og perspektivere over de fremanalyserede iagttagelser  | 
    |||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
| 
         Faget giver de studerende indsigt i og færdigheder til lave diagnoser af det moderne samfund som differentieret i et antal selvstændige kommunikationsfelter eller –systemer og herunder at fremanalysere forskellige logikker, der er på spil. På denne baggrund giver faget en introduktion til udvalgte systemer i samfundet og deres særlige former og kommunikationslogikker. Faget introducerer samtidig en række forskningsmæssige uenigheder vedrørende samfundets differentiering, forholdet mellem autonomi og afhængighed, samt åbenhed/lukkethed mellem systemer. Ligeledes bliver de studerende trænede i at skelne mellem hvornår, der er tale om politik, som et særligt kommunikationssystem og hvornår der er tale om det politiske, som et generelt fænomen knyttet til al kommunikation.  | 
    |||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||
| Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne øvelsestimer. | |||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
        
  | 
    |||||||||||||||