2013/2014 BA-BLM_BA04 Oversættelsesstrategier – Workshop i engelsk og dansk økonomisk sprog
English Title | |
Translation strategies - Workshop in English and Danish economic language |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår, Forår
Ændringer i skema kan forekomme Onsdag 14.25-17.00, uge 7-8,11-14, 17-19 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for BA i international
virksomhedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-10-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Målet er, at de studerende i løbet af
undervisningsaktiviteterne skal opnå stor sikkerhed i
oversættelseskompetence til og fra dansk og engelsk økonomisk
sprog.
For at opnå karakteren 12 skal den studerende
|
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Faget kan følges af studerende i engelsk på 5. og 6. semester på BA IVK og studerende med tilsvarende niveau. Der forudsættes beherskelse af det danske sprog. | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Aktiviteterne har særligt fokus på skriftlig eksamen i oversættelse efter 6. semester, men kan også følges af andre med kendskab til økonomisk sprog på dansk og engelsk på BA-niveau, og som ønsker at forbedre deres sprog, herunder oversættelseskompetence, og udvide deres ordforråd. Der arbejdes således med, hvordan man udvælger korrekte økonomiske termer i den givne tekst ud fra indsigt i tekstens økonomiske sammenhæng. Desuden arbejdes der med, hvordan man løser generelle sproglige og strategiske oversættelsesproblemer af hyppigt forekommende art på det aktuelle niveau. Der undervises primært på engelsk. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Hjemmeopgave afleveres løbende og
gennemgås efterfølgende. Ugentlige øvelser i undervisningen, der
til dels forberedes hjemme, dels gives som ekstemporale seminarer.
Det forventes af de studerende at mindst seks ud af otte hjemmeopgaver afleveres i semesterets forløb. Gennemgang af de skriftlige hjemmeopgaver, og ditto brainstorming omkring øvelserne. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Den anvendte litteratur består primært af et kompendium og anbefalede opslagsværker, og fremgår af den detaljerede semesterplan der udsendes forud for kurset. |