2013/2014 BA-EUB_EOE2 Erhvervsøkonomi
English Title | |
An Introduction to Management Studies |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår
2. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 12-08-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
De studerende skal kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Andet semester indledes med en
introduktionsuge, hvor de studerende igennem diverse øvelser
forberedes til at arbejde i projektgrupper, ligesom der vil blive
afholdt 1-2 forelæsninger om den branche de skal beskæftige sig med
i det følgende semester.
Andet semester introducerer udvalgte centrale erhvervsøkonomiske tematikker i det samlede bachelorforløb, ligesom variationer i de forskellige Europæiske landes erhvervsøkonomiske forhold belyses. Kurset er organiseret i fem temaforløb, der omhandler:
I temaet om virksomhedens organisationsbiografi forsøger vi at forstå de transformationer, der finder sted i en virksomheds organisatoriske forhold fra iværksætter-stadiet til den bliver en stor multinational og mulitidivisionel virksomhed efterhånden som den vokser og bliver ældre. Vi ser bl.a. forholdet mellem på den ene side virksomhedens strukturer og processer og på den anden side en række situationsvariable (alder, størrelse, teknologi, strategi, omverden mm). I temaet om virksomhedens grænser for størrelse og vækst behandler vi nogle af de faktorer og kræfter, som fra et økonomisk perspektiv er med til at bestemme virksomhedens vertikale og horisontale (relateret til f.eks. outsourcing, samarbejde, integration og diversifikation). Hvor tema 1 om organisationsbiografi især baserer sig på at anskue virksomhedens udvikling fra en organisationssociologisk synsvinkel, introducerer tema 2 en række økonomiske teorier. Der tages især udgangspunkt i neoklassisk teori, Edith Penrose’s ressourcebaserede teori samt Ronald Coase’s og Oliver Williamson's transaktionsomkostningsteori. I tema tre fokuserer vi på det såkaldte ”agency-problemet”. Dvs. hvordan man kan styre en virksomhed, når ejer- og ledelsesfunktionen bliver adskilt fra hinanden. I dette afsnit vil vi især anskue virksomheden fra et økonomisk juridisk perspektiv og fokusere på virksomhedens corporate governance. Vi kigger endvidere på virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse, herunder illustrerer vi, hvordan man kan analtsere ansættelseskontrakten fra et transaktions-omkostningsøkonomisk perspektiv. I det fjerde tema om virksomhedens strategi og identitet kigger vi på en række grundlæggende modeller for, hvordan virksomheder forsøger at fastlægge deres langsigtede adfærd dvs. deres strategier I temaet vil vi bl.a. fokusere på de to vigtigste strategi-modeller: Porters ”Five Forces- model” og den ressourcebaserede VRIO-model. Hvor den førstnævnte model fokuserer på de virksomhedseksterne forhold set fra et markeds- eller branchemæssigt perspektiv, så fokuserer den sidstnævnte model på de virksomhedsinterne forhold i form af en vurdering af virksomhedens ressourcer og kapabiliteter. Endelig vil vi til sidst beskæftige os med, hvorledes meget diversificerede virksomheder skaber en indre sammenhæng med en såkaldt ”corporate strategi”. I det sidste tema 5 fokuserer vi på virksomhedens innovative aktiviteter og approprieringstrategier, dvs. virksomhedens strategier for at beskytte sine kundskabsbaser ved at benytte immaterielle rettigheder som f.eks. patenter, mønsterbeskyttelse og ophavsrettigheder. Efter hvert af de 5 temaer vil der også være en 2-timers forelæsning, som forsøger at sammenfatte temaet og især kigge på, hvilke variationer, der er mellem forskellige europæiske lande inden for det pågældende tema. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen søger at anvende
forskellige undervisningsformer. Således er der både forelæsninger,
øvelseshold, e-learning og projektarbejde.
I tilknytning til forelæsningsrækken er der en øvelsesrække, hvor de studerende i teams af 5 studerende skal arbejde med at lave deres integrerede eksamensprojekt i form af en virksomhedsanalyse. Hvert år udvælges der en branche og de studerende får tildelt virksomheder inden for denne. Den overordnede regel er, at de studerende får tildelt en case-virksomhed inden for det sprogområde, som de er tilmeldt og derfor skal kunne sætte sig ind i materiale om virksomheden på det pågældende sprog. Efter hver forelæsning får samtlige teams som opgave til den følgende øvelsesgang at løse en bestemt opgave i tilknytning til deres virksomhed. Disse opgaver findes i lærebogen af Christian Knudsen (2013) i slutningen af hvert kapitel. Pensum er ikke helt specificeret. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Christian Knudsen (2013): Erhvervsøkonomi: Virksomheden i organisatorisk, økonomisk og strategisk belysning. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2. udgave. |
Sidst opdateret den
12-08-2013