2013/2014  BA-EUB_TORS  Tekster i organisationen (spansk)

Writing Professional Texts (Spanish)

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Placering Efterår
3. semester
Studienævnet for BA i europæisk business
  • Fagansvarlig
    Carsten Jacob Humlebæk - Department of International Business Communication (IBC)
  • Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural Studies
Sidst opdateret den 13-08-2013
Den studerende skal kunne:
  • producere tekster på spansk inden for de genrer, som hyppigt forekommer i virksomheder og organisationer;
  • producere tekster, som overholder sproglige, stilistiske og formelle konventioner for de pågældende genrer;
  • tilpasse målsprogsteksten til modtageren, kommunikationssituationen under hensyntagen til kulturelle forskelle og tekstens funktion;
  • udtrykke sig skriftligt på spansk uden fejl, der i nævneværdig grad forstyrrer kommunikationen;
  • kunne foretage tekstrevision således, at det reviderede produkt opfylder de sproglige, stilistiske og genremæssige konventioner, såfremt sprogrevision indgår i eksamensopgaven.
Tekster i organisationen (spansk):
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Individuel skriftlig stedprøve på basis af en udleveret case/ kommunikationssituation på dansk på maks. 2 sider
Længden af opgavebesvarelsen må maks. svare til 1 side.
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internet
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet.
Undervisningen foregår primært på spansk. Udprøvningen kan foregå som en kombination af spansk og dansk.

Den studerende skal beskæftige sig med et udvalg af skriftlige genrer, der typisk benyttes i virksomheder og organisationers skriftlige kommunikation. Den studerende skal derfor opbygge viden om genrenes forskellige sproglige og stilistiske karakteristika, f.eks. formelle krav til genren, format, sammenhæng og struktur, planlægning af tekster samt kontekstviden, fagterminologi og målgruppetilpasning. Der lægges ligeledes vægt på interkulturelle forskelle.

Under anvendelse af denne viden skal den studerende producere kortere skriftlige tekster med udgangspunkt i cases og lignende oplæg. I forbindelse med tekstproduktionen arbejdes der med konkrete grammatiske problemstillinger, der er relevante i forhold til de skriftlige opgaver.
Arbejdsformerne kan omfatte forelæsninger, holdundervisning, mundtlige og skriftlige øvelser individuelt og gruppevis mv.
Arbejdsbelastning
Undervisning 36 timer