2013/2014 BA-HAJ_IMR Immaterialret
English Title | |
Law of Intellectual Property |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Ændring i skema kan forekomme Tirsdag 11.40-13.20 uge 40, 46 Torsdag 8.00-9.40 uge 36-48 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagsekretær: Trine Buch - tb.jur@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 22-03-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Faget træner og udvikler evnen til
kritisk stillingtagen, selvstændighed og fleksibilitet samt
understøtter endvidere evnen til samarbejde i grupper ved løsning
af komplekse styringsmæssige problemer.
Målet med faget er, at de studerende kan: 1. Redegøre for de i fagets pensum beskrevne regelsæt samt deres oplysning og funktion og identificere og forklare grundlæggende begreber inden for faget. 2. Redegøre for personers og virksomheders retsstilling på grundlag af de i fagets pensum beskrevne regler. 3. Identificere relevante immaterialretlige problemer og retligt argumenterer ud fra et komplekst materiale i konkrete eksempler. 4. Placere konkrete problemstillinger i immaterialretlig sammenhæng på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse. 5. Analysere immaterialretlige problemstillinger, argumentere for forskelligt fagligt begrundede løsninger og foretage kritisk afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder. 6. Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger. |
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Produktionen i mange virksomheder er tæt knyttet til frembringelsen af immaterielle goder. Forskningstunge virksomheder frembringer almindeligvis løbende nye tekniske opfindelser, producenter af livsstilsprodukter frembringer nye design, og virksomheder hvis hovedbeskæftigelse er kommunikation eller databehandling – f.eks virksomheder inden for mediebranchen og den informationsteknologiske branche – frembringer tekstprodukter, billedprodukter eller kombinerede tekst-billed produkter. Immaterialretten giver en retlig beskyttelse af visse typer af immaterielle goder. Faget omfatter i hovedsagen reglerne herom i ophavsretsloven og patentloven, men berører tillige brugsmodelloven og designloven. (Varemærkeretten er ikke en del af faget). Faget angår følgende problemfelter:
Faget betjener sig af storholdsforlæsninger & workshops/case seminarier. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
- | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Jens Schovsbo & Morten Rosenmeier: Immaterialret, 2. udg.,
Jurist og Økonomforbundets Forlag, 2011
|