2013/2014 BA-HAK_EOAF Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Afsætning
English Title | |
Marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-07-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved eksamen
kunne:
|
|||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
De studerende skal have en grundlæggende forståelse for mikroøkonomi | |||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
I en verden hvor markeder integrerer
og interagerer i kraft af en stadig større global konkurrence,
påvirkes virksomhedens beslutninger i stigende omfang af stadig
flere og i øvrigt gensidigt afhængige dynamiske faktorer i og
omkring virksomheden. Dette nødvendiggør en forståelse af
virksomheden i et flerdimensionalt og dynamisk perspektiv.
Det er fagets formål, at sætte den studerende i stand til at forstå, analysere, beskrive og ikke mindst konkludere og anbefale målgivende handlinger, på en selvstændig og kritisk måde for virksomheden. Endeligt er det formålet, at den studerende skal opstille ressourceorienterede anbefalinger, på forskellige og ændrede kommercielle konkurrencebetingelser, markedssituationer og problemstillinger, i og omkring den relevante omverden for virksomheden. Det vil, som konsekvens til fagets formål, være nødvendigt at definere markedskonkurrencen i klassisk afsætningsøkonomisk forstand, herunder forståelse af markedstyper med brug af afsætningsfunktionen og prisdannelsen, samt en forståelse af konkurrencebegrebet på et såvel makroøkonomisk som mikroøkonomisk plan. Faget vil være inddelt i 2 sektioner - en klassisk sektion, som introducerer grundlæggende begreber og perspektiver på markeder og konkurrence, samt en sektion, der har et mere nutidigt og fremtidigt perspektiv. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Forelæsninger i dialogform med gæster
relevante for case fremlæggelse/illustration.
Cases til illustration af pointer og implementering af teoretiske begreber i praktisk afsætningsøkonomisk hverdag. F. eks. dynamisk prissætning = Zara casen. Kursusaktivitet:Afsætning Studenterarbejdstimer: Deltagelse i forelæsninger og øvelser: 30 Studieaktivitet i øvrigt: 96,25 Eksamensforberedelse:80 Total 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Litteratur
|
Sidst opdateret den
11-07-2013
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-07-2013 |