Læringsmål |
Når faget er gennemført, skal den
studerende have kvalifikationer til at kunne analysere hvordan
ledere, medarbejdere og omgivelser oplever, fortolker og samvirker
i en eller flere konkrete organisationer. Den studerende bliver
vurderet efter følgende fem succeskriterier:
- 1. Problemstilling: Den studerende skal selvstændigt kunne
identificere og definere en problemstilling som er
virksomhedsspecifik.
- 2. Metode: Den studerende skal kunne vælge blandt de metoder, i
hvilke der undervises i faget, bruge metoden til at indsamle data
og skal også kunne begrunde sit valg af metode.
- 3. Teori: Den studerende skal demonstrere overblik over de
organisati-onsteorier, i hvilke der undervises i faget. Overblik
vil sige at teorier-nes indhold og anvendelighed skal kunne
sammenlignes.
- 4. Analyse: Den studerende skal kunne anvende teori og metode
til at analysere de data, som er indsamlet i projektarbejdet, for
dermed at komme frem til en konklusion på den problemstilling som
den stude-rende arbejder med.
- 5. Sprog: Den studerende skal kunne fremstille det skriftlige
arbejde i et klart og korrekt sprog.
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af to delprøver:
Midtvejsprøve: | Vægt | 30% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende | | Gruppestørrelse: 3-5 studerende. Opgaven skal
individualiseres. | Omfang af skriftligt produkt | Max. 5 sider | | Max 5 sider per studerende i gruppen. | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 48 timer til udarbejdelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | December/januar | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve |
Afsluttende
prøve: | Vægt | 70% | Prøveform | Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende | | Gruppestørrelse: 3-5 studerende. Den mundtlige
udprøvning af projektet foretages individuelt. | Omfang af skriftligt produkt | Max. 40 sider | | Gruppeprojektet må have et maksimalt sideantal på
40 sider. I særtilfælde hvor der dispenseres fra gruppestørrelsen,
gælder det, at én studerende har maksimalt 10 sider til rådighed og
to studerende har maksimalt 20 sider til rådighed. Se også
kommentaren til syge/-omprøven nedenfor. | Opgavetype | Projektrapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og ekstern censor | Eksamensperiode | Maj/juni | Hjælpemidler der må medbringes | Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Den studerende må gerne medbringe noter til
eksamen. | Syge-/omprøve | Anden prøveform Syge/omprøven er en 20 min.
individuel mundtlig eksamen uden forberedelse, der tager
udgangspunkt i et individuelt miniprojekt på max. 10 sider på basis
af projektarbejdet til den ordinære eksamen. Projektemnet vælges
fra pensum. Der gives ingen vejledning til projektet.
OAs væsentligste eksamen bygger på et projekt skrevet af en gruppe
studerende. Men når studerende skriver alene, som i
syge-/omprøven), har den enkelte studerende ikke mere end 10 sider
til rådighed. Fagets målbeskrivelse er imidlertid den samme, og det
betyder, at den studerende på 10 sider skal demonstrere teoretiske
overblik, metodiske færdigheder og gennemføre en analyse af en
eller flere organisationer. Det er selvsagt sværere på blot 10
sider, end det er, hvis man har hele 40 sider til rådighed. For at
det kan lade sig gøre, skal den studerende vedlægge bilag, som
dokumenterer den dataindsamling, der er foretaget.
Disponer den individuelle besvarelse på følgende måde (alle
sidetallene er omtrentlige):
Forside
Forfattererklæring
Indholdsfortegnelse
Sammenfatning af projektet: 0,5 side
Problemformulering: 1-1,5 side
Metode: 0,5-1 side
Teori: 1-2 sider
Analyse: 4 sider
Diskussion og konklusion: 2 sider
Litteraturliste
Bilag:
Dokumentér dataindsamlingen:
Vedlæg et overblik over de data, der er indsamlet og på hvilken
måde
for interviews: vedlæg spørgeguide, udfold kriterier for udvælgelse
af respondenter, liste over respondenter samt interviewudskrifter
for observationer: vedlæg feltnoter, kriterier for udvælgelse af
omfang og type af observationer samt en sammenfatning af
observationerne
for tekstanalyse: vedlæg kilder, udfold kriterier for udvælgelse af
tekster, liste over kilder samt en sammenfatning af læsestrategien
Denne form gør det muligt at præsentere analysen mere kortfattet.
Bilagene skal være udformet således, at der kan refereres entydigt
til dem (fx med bilagsnummer og
sidet |
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget introducerer til en række teorier om organisationer og til
en række metoder som kan benyttes når man analyserer
organisationer. Tilsammen sætter teorierne og metoderne de
studerende i stand til at analysere hvordan organisationer
fungerer. På faget arbejder vi på øvelseshold og i grupper, ligesom
der er en forelæsningsrække gennem hele forløbet.
På første semester fokuserer vi særligt på organisationsteorier
og på organisationsanalyser, som andre har gennemført. Vi gennemgår
analyser og gennemfører øvelser, for at forstå hvordan analyser
opbygges. Første semester afsluttes med en eksamen.
På andet semester kommer metoder mere i fokus, og de studerende
gennemfører i grupper en analyse af en eller flere organisationer
og afrapporterer deres analyse i et skriftligt projekt. Det er et
arbejde som kræver en høj grad af selvstændigt initiativ, for
grupperne skal selv vælge en organisation og skabe kontakt til den,
ligesom grupperne selv skal skaffe data om deres caseorganisation
og formulere den problemstilling, de vil analysere. Andet semester
afsluttes med en individuel mundtlig eksamen på baggrund af
gruppeprojektet.
|
Undervisningsformer |
Der anvendes øvelser, gruppearbejde,
fremlæggelse for holdet samt forelæsninger. |
Foreløbig litteratur |
- Andersen, I. (2008). Den Skinbarlige Virkelighed (4.
ed.). København: Samfundslitteratur.
- Lindblom, C. E. ([1959] 1988). The Science of 'Muddling
Through'. In C. E. Lindblom (Ed.), Democracy and Market
Systems (pp. 171-190). Oslo: Universitetsforlaget. Hent den
via bibliotekets fjernadgang:
http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://www.jstor.org/stable/973677
- March, J. G. (1962). The Business Firm as a Political
Coalition. The Journal of Politics, 24(4), 662-678. Hent
den via bibliotekets fjernadgang:
http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://www.jstor.org/stable/2128040
- March, J. G., & Olsen, J. P. ([1986] 2008).
Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer. In J.
G. March (Ed.), Fornuft og forandring (pp. 87-117).
København: Samfundslitteratur. Kompendium for 1. semester
- Mintzberg, H. (1975). The Manager's Job: Folklore and Fact.
Harvard Business Review, 53(4), 49-61. Hent den via
bibliotekets fjernadgang:
http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=3867274&site=ehost-live&scope=site
- Mintzberg, H. (1981). Organization design: fashion or fit?
Harvard Business Review, 59(1), 103-116. Hent den via
bibliotekets fjernadgang:
http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=3867879&site=ehost-live&scope=site
- Schein, E. H. (2005). Defining Organizational Culture. In J. M.
Shafritz, J. S. Ott & Y. S. Jang (Eds.), Classics of
Organization Theory (6th ed.). London: Thomson. Kompendium for
1. semester
- Schultz, M. (1990). Kultur i organisationer: Funktion eller
symbol: Handelshøjskolens Forlag. Kompendium for 1.
semester
- Spear, S., & Bowen, H. K. (1999). Decoding the DNA of the
Toyota Production System. Harvard Business Review, 77(5),
96-106. Hent den via bibliotekets fjernadgang:
http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=2216294&site=ehost-live&scope=site
- Taylor, F. W. (1911). The Principles of Scientific
Management. New York: Harper Bros. Læs teksten som den er
tilgængelig på Internet Modern History Sourcebook: <
http://www.fordham.edu/halsall/mod/1911taylor.html>
- Weber, M. (2001). Bureaucracy. In J. M. Shafritz & J. S.
Ott (Eds.), Classics or Organization Theory (Vol. 5th ed.,
pp. 73). Orlando: Harcourt College
Publishers.
|