2013/2014 BA-IVK_EUID Europæiske identiteter
| English Title | |
| European Identities | 
| Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk | 
| Prøve-ECTS | 5 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Bachelor | 
| Varighed | Et semester | 
| Placering | Forår 4. semester | 
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus | 
| Studienævn | Studienævnet for BA i international
virksomhedskommunikation | 
| Kursusansvarlig | |
| 
 | |
| Primære fagområder | |
| 
 | |
| Sidst opdateret den 14-08-2013 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
| Den studerende skal med udgangspunkt
i en geografisk og indholdsmæssigt afgrænset problemstilling kunne: - gøre rede for de forskellige faktorer, der ligger til grund for stats- og nationsdannelser - identificere og forklare de nationale og regionale selvforståelser - anvende relevante teorier og begreber ved behandlingen af den valgte problemstilling på en selvstændig og reflekterende måde - præsentere det mundtlige oplæg frit og sammenhængende - svare fyldestgørende, selvstændigt og reflekterende på eksaminators uddybende spørgsmål | |||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
| Kurset er en fortsættelse og udbygning af Europæisk kultur og åndsliv og Komparativ ret og politisk kultur. Kurset skal give de studerende indsigt i de forskellige perspektiver og teorier, ud fra hvilke kulturer og identiteter, nationer og nationalstater analyseres, gøre dem i stand til at undersøge ’identitet’, ’nation’, ’nationalisme’ og ’nationalstat’ som begreber, analytiske redskaber og historiske udviklingstrin, give dem viden om forskellige stats- og nationsdannelser i Europa, samt en grundlæggende forståelse for de enkelte nationers og regioners selvforståelse og anvende denne forståelse i analysen af tværeuropæiske problemstillinger. 
           
 Kurset belyser et antal emner fra den kulturelle, religiøse, retlige og sociale sfære, som har haft indflydelse på identitetsdannelse og regionaliseringsprocesser i Europa i forskellige historiske perioder, ligesom det vil behandle nogle af de regionale og nationale konflikter, som har baggrund i identitetsforskelle. Endelig ses der på dannelse og udvikling af en egentlig europæisk identitet. | |||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
| Forelæsning og holdundervisning. | |||||||||||||||||||||||||||
| Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
| Anthony D. Smith, Nationalism: theory, ideology, history, Oxford, Polity Press, 2001. Supplerende litteratur opgives på semesterplan. | |||||||||||||||||||||||||||
 
                             
                             
                             Permalink
            Permalink