2013/2014 BA-PRO_GP Grundlæggende projektledelse
English Title | |
Fundamentals of Project Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
1. semester Undervisningen kan være både på dansk og engelsk. |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Undervisningsadministrator: Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk
Eksamensadministrator: Erin Cooper, eec.stu@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 26-09-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
Efter endt undervisning skal den
studerende være i stand til at:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Faget " Grundlæggende
projektledelse" har til formål at give de studerende en
grundlæggende introduktion til fænomenet projektorganisering og
projektledelse. De studerende vil blive præsenteret
for teoretiske perspektiver på projektledelse og
for konkrete projektledelsesværktøjer, som vil blive
diskuteret i lyset af de teoretiske perspektiver. Endvidere
præsenterer faget forskellige typer af projekter gennem en række
cases fra forskellige brancher.
Faget tager udgangspunkt i antagelsen om, at projektledelse finder sted under vilkår, hvor der er begrænset viden og usikkerhed. Usikkerheden kan dreje sig om forskellige ting: Er projektet stadig relevant, når det afleveres til kunden? Har projektet tilstrækkelig ressourcer til at gennemføres? Spørgsmål som disse opstår ofte i projekter, og der vil være en række forskellige hensyn, som projektledelsen må afveje. Faget giver de studerende analytiske værktøjer, som gør det muligt at forstå projekter og projektledelse samt at håndtere de mange praktiske hensyn, udfordringer og dilemmaer, som opstår undervejs. Undervisningsforløbet er bygget op omkring tre relaterede elementer. Det første element består af forelæsninger baseret på fagets litteratur. Forelæsningerne er tematiseret og præsenterer de studerende for analytiske værktøjer, der gør det muligt at forstå projekt og projektledelse. Det andet element består af casebaserede diskussioner, som giver de studerende indblik i projektets praktiske udfordringer. Det tredje element er miniprojektopgaven, som de studerende arbejder med i projektgrupper undervejs i forløbet. Et centralt element i miniprojektopgaven er at analysere en case, der omhandler projektledelse i praksis, ved hjælp af fagets litteratur. Undervisningsforløbet skal således understøtte arbejdet med miniprojektet. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger, casebaseret undervisning, mundtlige oplæg, gruppearbejde. | |||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Bog: Christensen, S. and Kreiner, K.
(2005), Projektledelse i løst koblede systemer – ledelse og
læring i en ufuldkommen verden, Jurist – og Økonomforbundets
Forlag, København (købes i CBS boghandel). Hele bogen er pensum.
Artikler (findes i Learn): Kreiner, K. (1995). In search of relevance: Project management in drifting environments. Scandinavian Journal of Management. Vol. 11, No. 4, pp. 335-346 Tryggestad, K., Justesen, L. and Mouritsen, J. (2013). Project
temporalities: how frogs can become stakeholders.
International Journal of Managing Projects in Business, 6
(1), 69–87.
|
Sidst opdateret den
26-09-2013