2013/2014 DIP-HDMM_MM01 Markedsføring på forbrugermarkeder (B2C)
| English Title | |
| Marketing and Consumer Markets | 
| Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk | 
| Prøve-ECTS | 5 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Diplom | 
| Varighed | Et quarter | 
| Placering | Efterår | 
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus | 
| Studienævn | Studienævnet for HD (MM) | 
| Kursusansvarlig | |
| 
 | |
| Primære fagområder | |
| 
 | |
| Sidst opdateret den 18-07-2013 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||||||
| Den studerende skal: • Have viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller og metoder • Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis Vurderingskriterier for målopfyldelsen: Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelserne med ingen eller få væsentlige mangler. Den studerendes skal kunne: • Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation, analyse og løsning af forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med betydning for virksomhedens ledelsesbeslutninger • Vurdere relationerne mellem forbrugere og produkter/mærker/virksomheder/det offentlige samt kunne begrunde de valgte handlinger og løsninger i forhold til vedligeholdelse og forbedring af disse relationer • Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske markedsføringsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de konkurrencemæssige krav • Formulere krav til hvilke data, informationer og viden om udvalgte forbrugeres/målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd, som er nødvendige med henblik på valg af optimalt parametermix, herunder evt. forslag til ny informationsindsamling/bearbejdning • Anvende empiriske data og resultater til opnåelse af en forståelse af, hvorledes forbrugerne bearbejder information, træffer beslutninger og i øvrigt agerer på markedet • Forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat, til informationers reliabilitet og validitet samt til anvendelse af alternative modeller/teorier, herunder kunne argumentere for evt. påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner Ved kursets afslutning skal den studerendes kunne: 
 | |||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
| Formålet er at give den studerende indsigt i, hvorledes den
enkelte forbruger og grupper af forbrugere efterspørger produkter
og serviceydelser i det moderne samfund med henblik på at kunne
forstå og bruge denne indsigt til selvstændigt at kunne
identificere og løse forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med
betydning for virksomhedens eller organisationens
ledelsesbeslutninger – på nationalt og internationalt plan.
 | |||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
| Undervisningen gennemføres ved dialogforelæsninger, der her er en kombination af oversigtsforelæsninger og dialog samt gruppebaseret casearbejde, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og læringsmål. | |||||||||||||||||||||
| Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||
| Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland | |||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
| Andersen, Ole E.: "Forstå forbrugerne - og bliv en bedre
markedsfører", forlaget Samfundslitteratur, 2011.
 | |||||||||||||||||||||
 
                             
                             
                             Permalink
            Permalink