2013/2014
DIP-HDOP_PMA Performance management
| English Title |
| Performance
management |
|
|
| Sprog |
Dansk |
| Prøve-ECTS |
10 ECTS |
| Type |
Valgfag |
| Niveau |
Diplom |
| Varighed |
Et semester |
| Placering |
Efterår
Fredag kl. 8.00-13.20 i uge 35, 37, 41, 43 og 45 |
| Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
|
|
Kursusansvarlig |
- Ivar Friis - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ)
|
| Primære
fagområder |
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
|
|
Sidst opdateret den
25-04-2013
|
| Læringsmål |
Viden
På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan
analysere performance management problemer
Færdigheder
På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de
bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger.
Kompetencer
De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere
teori og praksis i form af at belyse komplekse performance
management og komme med løsningsforslag.
Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den
studerende kunne:
- Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant
selvstændig problemformulering
- Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og
disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af
problemformuleringen.
- Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber,
modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager
udgangspunkt i.
- Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til
emneafgrænsning, teori, metode og empiri.
- Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at
teorien anvendes i analysen af empirien.
- Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i
analyse og konklusion.
- Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig
måde.
|
| Forudsætninger for at deltage i
kurset |
| 1. år af HD-ØP skal være
bestået |
| Prøve/delprøver |
|
Performance
management:
|
| Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
| Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
| Opgavetype |
Rapport |
| Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
| Forberedelse |
Uden forberedelse |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
| Eksamensperiode |
Vintertermin, Ordinær eksamen i december.
Reeksamen i januar. |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
| Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
|
Formål
Faget er til dels et progressionsfag til økonomistyringsfaget fra
1. semester, men med et større fokus på non-finansielle målinger og
de motivationsmæssige aspekter ved at ’lede gennem tal’ og
incitamenter. Formålet med faget er at udvikle de studerendes syn
på de udfordringer, der opstår i forbindelse med at udvikle
performance management systemer.
Indhold
Faget er bygget op omkring 3 overordnede temaer:
- Præstationsmålingssystemer: Her sættes vægt på
udviklingen af især ikke-finansielle målesystemer (for eksempel
BSC). Med udgangspunkt i spilteorien og cases fra praksis
illustreres en række styringsmæssige udfordringer med at designe og
bruge præstationsmålingssystemer til at implementere
organisationers målsætninger.
- Subjektive evalueringer: De fleste performance
management systemer gør brug af en stor del af ledernes vurdering,
når de ansattes præstationer evaluereres. Fordele og ulemper ved
subjektive evalueringer gennemgås.
- Performance management: psykologiske og kulturelle
forhold: Præstationsmålingssystemer kan ikke implementeres
succesfuldt, hvis der ikke i implementeringen medtænkes, hvordan de
ansatte modtager denne måde at lede på. I dette tema fokuseres især
på de ansattes indre motivation og, hvordan
præstationsmålingssystemer relateres til virksomhedens kultur.
Undervisningen vil være baseret på dialogundervisning,
præsentation af cases, oplæg fra praksis og summeøvelser.
|
| Undervisningsformer |
| 30 lektioner |
| Foreløbig litteratur |
|
Kompendium til ’Performance management’ PEØ/CBS, Academic Books
2013
|
Sidst opdateret den
25-04-2013