2013/2014 
DIP-HDOP_PMA  Performance management
  
    
      | English Title | 
    
      | Performance
management | 
  
  
    
      |  | 
    
      | Sprog | Dansk | 
    
      | Prøve-ECTS | 10 ECTS | 
    
      | Type | Valgfag | 
    
      | Niveau | Diplom | 
    
      | Varighed | Et semester | 
    
      | Placering | Efterår Fredag kl. 8.00-13.20 i uge 35, 37, 41, 43 og 45
 | 
    
      | Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus | 
    
      | Studienævn |  | 
    
      | Kursusansvarlig | 
    
      | 
          Ivar Friis - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ) | 
    
      | Primære
fagområder | 
    
      | 
          Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics | 
    
      | Sidst opdateret den
25-04-2013 | 
  
  
    
      | Læringsmål | 
    
      | Viden På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan
analysere performance management problemer
 
 Færdigheder
 På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de
bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger.
 
 Kompetencer
 De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere
teori og praksis i form af at belyse komplekse performance
management og komme med løsningsforslag.
 
 Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den
studerende kunne:
 Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant
selvstændig problemformuleringAfgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringenSkabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og
disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af
problemformuleringen.Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber,
modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager
udgangspunkt i.Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til
emneafgrænsning, teori, metode og empiri.Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at
teorien anvendes i analysen af empirien.Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i
analyse og konklusion.Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig
måde.
 | 
    
      | Forudsætninger for at deltage i
kurset | 
    
      | 1. år af HD-ØP skal være
bestået | 
    
      | Prøve/delprøver | 
    
      | 
          
            
              | Performance
management: |  
              | Prøveform | Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt 
 
 Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |  
              | Individuel eller gruppeprøve | Individuel |  
              | Omfang af skriftligt produkt | Max. 30 sider |  
              | Opgavetype | Rapport |  
              | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |  
              | Forberedelse | Uden forberedelse |  
              | Bedømmelsesform | 7-trins-skala |  
              | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator |  
              | Eksamensperiode | Vintertermin, Ordinær eksamen i december.
Reeksamen i januar. |  
              | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær
prøve |  | 
    
      | Kursets indhold, forløb og
pædagogik | 
    
      | 
          Formål
          Faget er til dels et progressionsfag til økonomistyringsfaget fra
1. semester, men med et større fokus på non-finansielle målinger og
de motivationsmæssige aspekter ved at ’lede gennem tal’ og
incitamenter. Formålet med faget er at udvikle de studerendes syn
på de udfordringer, der opstår i forbindelse med at udvikle
performance management systemer.
 
 Indhold
 Faget er bygget op omkring 3 overordnede temaer:
 
 - Præstationsmålingssystemer: Her sættes vægt på
udviklingen af især ikke-finansielle målesystemer (for eksempel
BSC). Med udgangspunkt i spilteorien og cases fra praksis
illustreres en række styringsmæssige udfordringer med at designe og
bruge præstationsmålingssystemer til at implementere
organisationers målsætninger.
 
 - Subjektive evalueringer: De fleste performance
management systemer gør brug af en stor del af ledernes vurdering,
når de ansattes præstationer evaluereres. Fordele og ulemper ved
subjektive evalueringer gennemgås.
 
 - Performance management: psykologiske og kulturelle
forhold: Præstationsmålingssystemer kan ikke implementeres
succesfuldt, hvis der ikke i implementeringen medtænkes, hvordan de
ansatte modtager denne måde at lede på. I dette tema fokuseres især
på de ansattes indre motivation og, hvordan
præstationsmålingssystemer relateres til virksomhedens kultur.
 
 Undervisningen vil være baseret på dialogundervisning,
præsentation af cases, oplæg fra praksis og summeøvelser.
 
 | 
    
      | Undervisningsformer | 
    
      | 30 lektioner | 
    
      | Foreløbig litteratur | 
    
      | Kompendium til ’Performance management’ PEØ/CBS, Academic Books
2013 | 
  
  Sidst opdateret den
25-04-2013