2013/2014 DIP-HDO_20 Politisk kommunikation
English Title | |
Politisk kommunikation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Fredag den 23. august 2013, kl. 8-16 Lørdag den 14. september 2013, kl. 9-16 Fredag den 11. oktober 2013, kl. 8-16 Lørdag den 9. november 2013, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 30-04-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Viden:
Valgfaget har til formål at give de studerende viden om: • Betydningen af de politiske rammevilkår og politiske dagsordner, der udgør virksomheders manøvre rum • Politisk interessevaretagelse (lobbyisme) • Mediernes magt og indflydelse • Krisekommunikation og Issue Management Færdigheder: Valgfaget har til formål at give de studerende følgende færdigheder: • Kortlægning og vurdering af centrale stakeholdere og issues for organisationen • Stakeholder dialog – kontakt, møder og håndtering • Udvikle Issue management og kriseplan Kompetencer: Valgfaget har til formål at give de studerende følgende kompetencer: • Forståelse og vurdering af organisationens politiske omverden samt virksomhedens muligheder for at agere ift dette • Forståelse og vurdering af mediesager samt virksomhedens muligheder for at agere ift dette • Vurdering og håndtering af centrale eksterne stakeholdere for virksomheden |
|||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
Udbydes kun til studerene som går på HD i Organisation og Ledelse | |||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Formålet med valgfaget er at sætte
organisation og ledelse ind i en samfundsmæssig kontekst med fokus
på virksomhedens legitimitet og ’licence to operate’.
Grænserne mellem organisationen og dens omverden udviskes og eksterne aktører får i stigende grad indflydelse på virksomhedens legitimitet og dermed også succes og fiasko. Politiske dagsordner og medier er med til at sætte standarden for, hvad virksomheder kan og ikke kan. På avisernes forsider ser vi dagligt virksomheder og organisationer blev vurderet, vejet og dømt med ofte store konsekvenser til følge. Danske Banks nye image kampagne ’New Standard’, krisen hos SAS, fyring af Anders Eldrup hos Dong, Vestas nedtur samt Lego og Novo Nordisk optur er bare en håndfuld af eksempler fra 2012 på medier og politiks betydning for virksomheder i dag. Politisk kommunikation og håndtering af organisationens eksterne stakeholdere er derfor blevet en fast del af de fleste virksomheder, hvor afdelinger som presse, public affairs og issue management skyder op som padehatte. Organisation og ledelse kan derfor ikke forstås til fulde uden at inddrage virksomhedens samfundsmæssige kontekst og den indflydelse, interaktion og dialog der foregår mellem virksomheden og dens centrale stakeholdere. Faget har til formål at kaste lys over følgende spørgsmål:
Valgfaget vil tage afsæt i forskellige discipliner inden for politisk kommunikation og stakeholder management i tæt samspil med allerede kendte samt nye teoretiske perspektiver. Politiske Kommunikation:
Teoretiske perspektiver:
Værktøjskasse:
|
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Grundlaget for faget er indsigt i
litteratur om organisation og ledelse herunder viden om det
realistiske og social konstruktivistiske paradigme. Litteraturen
vil inkludere legitimitet og offentlighed, politiske
interessevaretagelse samt pressehåndtering og krise kommunikation.
Kurset vil tage afsæt i cases fra aktuelle politiske dagsordner og mediesager. Forskellige typer af cases vil blive inddraget til at give forskellige perspektiver på organisationens interaktion med centrale stakeholdere i omverdenen. Endvidere anvendes de studerendes organisatoriske praksis og hverdag som cases i undervisningen. Forskellige eksterne oplægsholdere vil blive inviteret for at give de studerende førstehånds erfaringer og perspektiver fra nogle af virksomhedens vigtigste eksterne stakeholdere herunder: - Journalister - Politisk kommentator - Minister/særlig rådgiver/embedsmænd - Interesseorganisationer og/eller brancheforening Undervisningsformen vil bestå af: - Studenter oplæg - Korte faglige oplæg - Aktuelle cases fra medier og den politiske verden - Eksterne oplægsholdere (erfaringer fra den virkelighed verden) |
|||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||
HD(O) administrationen
|
Sidst opdateret den
30-04-2013