2013/2014 DIP-HDO_AA HR-ledelse og udvikling
| English Title | |
| HR-ledelse og udvikling | 
| Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk | 
| Prøve-ECTS | 10 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Diplom | 
| Varighed | Et semester | 
| Placering | Efterår 30. august /31. august 2013 - 27./28. september 2013 - 25./26. oktober 2013 - 22./23. november 2013 | 
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus | 
| Min. antal deltagere | 35 | 
| Max. antal deltagere | 50 | 
| Studienævn | Studienævnet for HD (ORG) | 
| Kursusansvarlig | |
| 
 | |
| Primære fagområder | |
| 
 | |
| Sidst opdateret den 20-06-2013 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
| Ved fagets afslutning forventes den
studerende at kunne: - Anvende og kritisk vurdere teorier indenfor HR-ledelse og udvikling - Analysere konkrete HR- relateret problemstillinger - Udvikle forslag til ledelsesmæssige tiltag og argumentere for deres anvendelighed/relevans - Præsentere analyse og forslag til ledelsesmæssige tiltag på en sproglig korrekt, klar, sammenhængende og reflekteret måde Efter aktiv deltagelse i specialiseringsvalgfaget ”HR-ledelse og udvikling ” vil den studerende have viden om teori, metoder og praksis vedrørende organisationsforandringer, medarbejde- og kompetenceudvikling samt om de strategiske processer i tilknytning til HR. Den studerende forventes at kunne: • Identificere, sammenligne, kombinere og udnytte fagområdets begreber, modeller og teorier med henblik på analyse og løsning af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i forbindelse medvirksomhedens menneskelige ressourcer • Iværksætte undersøgelser af konkrete problemstillinger inden for området, herunder formulere krav til data og datageneringsmetoder • Anvende empiriske data og resultater i analyser af disse problemstillinger og på baggrund heraf vurdere behovet for at iværksætte organisatoriske og/eller ledelsesmæssige forandringer • Vurdere eget og andres arbejde og påpege begrænsninger i såvel analyser som anbefalinger • Forholde sig kritisk til de anvendte teorier, det empiriske materiales kvalitet samt til anvendelse af alternative teorier/modeller, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner. Faget beskæftiger sig med hvordan HR-specialister og -ledere gennem bl.a. organisationsudvikling, kompetenceudvikling, fastholdelse og organisatorisk læring, kan blive i stand til at løse nye opgaver og møde nye udfordringer. Fokus rettes mod de udfordringer som bl.a. skabes af de komplekse psykologiske vilkår det moderne samfund giver for individers meningsskabelse i organisationer. | |||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
| Formålet med ”HR-ledelse og udvikling” er at: 
 | |||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
| Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | |||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
| HD(O) administrationen
 | |||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||
Sidst opdateret den
20-06-2013
 
                             
                             
                             Permalink
            Permalink