Den studerende formulerer selv emnet
for sin kandidatafhandling. Emnet skal vælges, så det dækker
væsentlige elementer af de i Studieordningens § 38 nævnte fag. Tema
i kandidatafhandlingen står forholdsvist frit. Projekter skal dog
tage udgangspunkt i en tematik eller en problematik som indeholder
både filosofiske og erhvervsøkonomiske elementer.
Det metodiske udbytte:
Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne:
• Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problemstilling er gensidigt influerende.
• Formulere en problemstilling, som kan styre og strukturere
arbejdet med kandidatafhandlingen og dens indhold.
• Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
afdække problemstillingen.
• Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt i afdækningen
af problemstillingen.
• Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problemstilling, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion.
• Argumentere for relevansen af den anvendte teori.
• Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse af problemstillingen.
• Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problemstilling, valg og brug af teori,
empiriindsamling og empiribearbejdning og konklusion.
• Forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk
perspektiv.
Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende
krav:
* Afhandlingen integrerer og anvender relevante filosofiske og
erhvervsøkonomiske elementer i løsningen af den formulerede
problemstilling.
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
afdække det formulerede problem
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår)
- Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres
anvendelighed for afdækningen af problemstillingen
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen. (Gælder empiriske afhandlinger)
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiri
- Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets
kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til
andre lignende situationer uden for den aktuelle kontekst
- Afhandlingen bygger på den for emnet relevante
(forsknings)litteratur
- Afhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og
disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes.
(Gælder ”især” eller ”kun” for teoretiske afhandlinger)
- Afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, f.eks. ved at
kendt teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny
(kombination af) teori anvendes på et kendt
problem.
|
Kandidatspeciale:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 2
studerende |
|
Det mundtlige forsvar foregår
individuelt. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 120 sider |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Resumeet skal skrives på et ikke-nordisk fremmedsprog. Resumeet
indgår i den samlede bedømmelse af specialet. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterårstermin og Forårstermin, Aflevering og
eksamination af specialet foregår løbende hen over året. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
- Afhandlingen evalueres på baggrund af en individuel mundtlig
eksamination.
- Ved eksamen medvirker ekstern censor, og der gives karakter
efter 7-trinsskalaen.
- Eksaminationen har en varighed af 60 minutter, hvoraf der
afsættes 45-55 minutter til fremlæggelse og forsvar af
afhandlingen, og 5-10 minutter til votering og begrundet
karaktergivning.
- Bedømmelsen er et udtryk for en helhedsvurdering af den
skriftlige afhandling og den mundtlige præstation. Den studerendes
stave- og formuleringsevne samt det resumé, der indeholder
afhandlingens centrale pointer indgår i bedømmelsen. Resuméet skal
affattes på et fremmedsprog.
- Udarbejdes kandidatafhandlingen individuelt, er kravet til
sideantal max. 80 normalsider. Udarbejdes kandidatafhandlingen af 2
studerende i fællesskab, er kravet til sideantal max. 120
normalsider.
- Kandidatafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller af 2
cand.merc.(fil.)-studerende i fællesskab. Ønsker en studerende at
udarbejde afhandlingen sammen med en studerende fra et andet
studie, skal dette godkendes af
studienævnet.
|
|