| Den studerende formulerer selv emnet
for sin kandidatafhandling. Emnet skal vælges, så det dækker
væsentlige elementer af de i Studieordningens § 38 nævnte fag. Tema
i kandidatafhandlingen står forholdsvist frit. Projekter skal dog
tage udgangspunkt i en tematik eller en problematik som indeholder
både filosofiske og erhvervsøkonomiske elementer. 
 Det metodiske udbytte:
 Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne:
 
 • Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problemstilling er gensidigt influerende.
 • Formulere en problemstilling, som kan styre og strukturere
arbejdet med kandidatafhandlingen og dens indhold.
 • Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
afdække problemstillingen.
 • Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt i afdækningen
af problemstillingen.
 • Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problemstilling, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion.
 • Argumentere for relevansen af den anvendte teori.
 • Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse af problemstillingen.
 • Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problemstilling, valg og brug af teori,
empiriindsamling og empiribearbejdning og konklusion.
 • Forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk
perspektiv.
 
 Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende
krav:
 * Afhandlingen integrerer og anvender relevante filosofiske og
erhvervsøkonomiske elementer i løsningen af den formulerede
problemstilling.
 Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
afdække det formulerede problemDer er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringenDer er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår)Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres
anvendelighed for afdækningen af problemstillingenDer er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen. (Gælder empiriske afhandlinger)Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusionI analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på områdetAnalysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiriAfhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets
kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til
andre lignende situationer uden for den aktuelle kontekstAfhandlingen bygger på den for emnet relevante
(forsknings)litteraturAfhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og
disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes.
(Gælder ”især” eller ”kun” for teoretiske afhandlinger)Afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, f.eks. ved at
kendt teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny
(kombination af) teori anvendes på et kendt
problem.
 | 
    
      | 
          
            
              | Kandidatspeciale: |  
              | Prøveform | Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt 
 
 Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |  
              | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 2
studerende |  
              |  | Det mundtlige forsvar foregår
individuelt. |  
              | Omfang af skriftligt produkt | Max. 120 sider |  
              | Opgavetype | Kandidatspeciale |  
              | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |  
              | Forberedelse | Uden forberedelse |  
              | Bedømmelsesform | 7-trins-skala 
 
 Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |  
              | Bestemmelser vedrørende resuméet | Resumeet skal skrives på et ikke-nordisk fremmedsprog. Resumeet
indgår i den samlede bedømmelse af specialet. |  
              | Bedømmer(e) | Eksaminator og ekstern censor |  
              | Eksamensperiode | Efterårstermin og Forårstermin, Aflevering og
eksamination af specialet foregår løbende hen over året. |  
              | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve |  
              | Beskrivelse af
eksamensforløbet 
 
                  
                    Afhandlingen evalueres på baggrund af en individuel mundtlig
eksamination.Ved eksamen medvirker ekstern censor, og der gives karakter
efter 7-trinsskalaen.Eksaminationen har en varighed af 60 minutter, hvoraf der
afsættes 45-55 minutter til fremlæggelse og forsvar af
afhandlingen, og 5-10 minutter til votering og begrundet
karaktergivning.Bedømmelsen er et udtryk for en helhedsvurdering af den
skriftlige afhandling og den mundtlige præstation. Den studerendes
stave- og formuleringsevne samt det resumé, der indeholder
afhandlingens centrale pointer indgår i bedømmelsen. Resuméet skal
affattes på et fremmedsprog.Udarbejdes kandidatafhandlingen individuelt, er kravet til
sideantal max. 80 normalsider. Udarbejdes kandidatafhandlingen af 2
studerende i fællesskab, er kravet til sideantal max. 120
normalsider. 
                    Kandidatafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller af 2
cand.merc.(fil.)-studerende i fællesskab. Ønsker en studerende at
udarbejde afhandlingen sammen med en studerende fra et andet
studie, skal dette godkendes af
studienævnet. |  |