2013/2014 KAN-CMJ_J67 The European Law Moot Court Competition
English Title | |
The European Law Moot Court Competition |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | To semestre |
Placering | Efterår
studiekreds |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Valgfagskoordinator: Susie Lund Hansen - slh.jur@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 18-02-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
Målet er, at de studerende, efter at
have deltaget i undervisningsaktiviteterne og arbejdet selvstændigt
med udarbejdelse af besvarelsen af the European Law Moot Court
Competition case, kan:
• Redegøre for de juridiske problemstillinger som casen rejser, samt for de relevante EU-retlige regelsæt, deres opbygning og funktion. • Identificere relevante fagligt begrundede løsningsforslag for de forskellige parter i casen. • Analysere disse løsningsforslag, samt foretage en kritisk afvejning af de juridiske løsningsforsalg ud fra retlige betragtninger. • Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med analysen og foretage fagligt begrundede valg for løsningen. • Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for casens problemstillinger. • Demonstrere evne til at analysere og anvende domme fra EU-Domstolen i case besvarelsen, samt sætte dommene ind i deres samfundsmæssige kontekst, og udlede deres betydning for praksis i øvrigt samt for regeldannelsen. • Perspektivere over case besvarelsens løsninger, herunder vurdere deres politiske fordele og ulemper (fra medlemsstaten/EU institutionernes perspektiv). |
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||
De studerende kan deltage i the
European Law Moot Court Competition.
Kendskab til fransk vil være en stor fordel. De studerende skal have et indgående kendskab til EU-ret, tilsvarende videregående EU-ret/Advanced EU Law på 1. semester af cand.merc.(jur.). |
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Den 1. september afsløres årets case i the European Law Moot Court Competition. Casen udgøres typisk af en fiktiv præjudiciel forespørgsel til EU-Domstolen samt baggrundsinformation, der skal tages stilling til i case besvarelsen. De studerende deltager i konkurrencen i grupper på 3-4 personer. Hver gruppe udformer selvstændigt partsindlæg for parterne i den fiktive sag til besvarelse af casen. Dette indebærer at de studerende skal se sagen fra begge parters synspunkter, og herved fremkomme med argumenter for og imod forskellige løsninger af den juridiske problemstilling, som casen omhandler. Casen vedrører typisk en højaktuel problemstilling, som EU-Domstolen endnu ikke har taget stilling til. Dette kræver, at de studerende på egen hånd foretager litteratursøgninger og analyser af retspraksis, for at finde de rette argumenter. Studiekredsens indhold tilrettelægges med henblik på de studerendes behov og ønsker. Med henblik på at identificere de studerendes behov og ønsker, for mere generelt at introducere til the European Law Moot Court Competition samt for at give nogle generelle retningslinjer for grupperne, afholdes en indledende dobbeltlektion den 2. september 2011. Indholdet af studiekredsen kan fx være forelæsninger og vejleding af de enkelte grupper. Faget er således rammen om de studerendes betydelige selvstændige indsats med henblik på at deltage i the European Law Moot Court Competition. |
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Studiekreds | |||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Årets case afsløres først d. 1. september 2013, derfor kan der ikke angives nærmere om emne eller lignende. Der er ikke som sådan noget pensum – de studerende står selv for at finde og vurdere den litteratur og de domme, der skal bruges til at udarbejde partsindlæggene til case besvarelsen. |