2013/2014 KAN-CMP_VNS Narrative samtaler
English Title | |
Narrative samtaler |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Skema er under udarbejdelse |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Anders
Fogh Jensen, filosof, Ph.D, D.E.A. Selvstændig konsulent og
foredragsholder. www.filosoffen.dk. Ekstern lektor, CBS.
Administrativ kontakt: Karina Ravn Nielsen, 3815 3782, electives.lpf@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 04-07-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Den såkaldte narrative tilgang til
samtaler har det seneste år vundet indpas indenfor både terapi,
socialarbejde, ledelse, coaching og konsulentarbejde. I dette
kursus får du mere end en introduktion til disse teknikker og det
menneskesyn, der ligger bag, du kommer også til at blive bedre til
at lytte og stille spørgsmål.
Trods sit navn handler narrative samtaler ikke om fortællinger, men er en palette af brugbare spørgsmål, der prøver at udfolde forskellige sider af et menneskes forhold til arbejde, til sig selv og til andre mennesker. Den er udviklet af den australske socialarbejder, Michael White, og beror i forlængelse af en anti-psykiatrisk retning indenfor filosofi og psykologi på den tese, at mennesker selv ved bedst om deres liv. I sin oprindelige form rummer tilgangen også et håb om at binde mennesker sammen i et fællesskab. Overførslen til en erhvervsmæssig kontekst indebærer nogle vanskeligheder, som vi vil diskutere. Det handler ikke om at indføre terapi på arbejdspladsen, men om at blive bedre til at lytte til medarbejdere, kolleger og ledere, ikke bare i arrangerede samtaler som f.eks. konfliktopløsning eller konsulentopgaver, men også i de små dagligdags konversationer foran kaffeautomaten, i bilen eller på kontoret, hvor organisationen fungerer det meste af tiden, og hvor mange afgørelser reelt finder sted. Mål: At kunne anvende de forskellige teknikker i en erhvervsmæssig kontekst og at blive et bedre menneske. |
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Kurset vil bestå af ca. halvt klasseundervisning og halvt øvelse i grupper. Det forventes, at man imellem undervisningen øver sig videre i grupper. Timerne ligger som 10 x 3 timer. | |||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Litteratur: |