2013/2014 KAN-CM_B84 Human Resource Management
English Title | |
Human Resource Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår, Andet quarter
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 10.45-14.15, uge 44-50 Torsdag 10.45-15.10, uge 51 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusansvarlig:
Henrik Holt Larsen hhl.ioa@cbs.dk
Kursuskoordinator : Peter Kjær pkj.ioa@cbs.dk Administrator: Mette Busk Ellekrog mbe.ioa@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 07-06-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til:
|
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Faget er ikke åbent for studerende fra cand.merc. HRM og cand. soc. HRM studierne samt studerende, der har valgt faget B136 | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Human Resource Management (HRM) får stigende betydning i moderne
virksomheders strategiudvikling. Det skyldes, at flere og flere
virksomheder sælger viden, knowhow og service. Derfor bliver
menneskelige ressourcer den centrale konkurrenceparameter. De gør
virksomheden unik og er svære at kopiere. Uanset om man er leder
eller medarbejder, er det vigtigt at have kendskab til, hvordan
medarbejdere bedst tiltrækkes, fastholdes og udvikles. Formålet med
faget er at give de studerende en grundlæggende teoretisk og
praktisk indsigt i og forståelse for HRM’s genstandsfelt – nemlig
det dynamiske samspil mellem person, job og organisation.
Medarbejderne ses som en central strategisk ressource, og gennem
deltagelse i faget bliver de studerende opmærksomme på og i stand
til at anvende et HRM-fagligt blik i deres videre arbejde – uanset
om dette fx er inden for økonomi, salg, marketing, IT eller
organisationsudvikling.
Fagets omdrejningspunkt er individ-organisation relationen. Blandt fagets hovedtemaer kan nævnes HR-strategi, rekruttering og udvælgelse, kompetenceudvikling, talent- og karriereudvikling, job design, medarbejdersamtaler, incitamenter, international HRM mv. Fagets tilknytning til det erhvervsøkonomiske område består i,
at personalerelaterede omkostninger udgør en stigende del
af de samlede omkostninger (op imod 80% i viden- og
servicevirksomheder), og at der inden for HRM-fagområdet
udfoldes store bestræbelser på at kortlægge de økonomiske
konsekvenser af fx rekrutteringsprocedurer, fravær,
personaleomsætning mv. Faget analyserer derfor, hvordan man vha.
HRM kan ”sætte pris på medarbejderne” i erhvervsøkonomisk forstand.
Fagets udvikling af personlige kompetencer: Faget skærper den studerendes refleksion over egen kompetence og engagement, både i forhold til faget og arbejdslivet. Evnen til at arbejde selvstændigt, finde relevant faglitteratur om fagets område, kritisk forholde sig til selvfundne kilder samt evne til at arbejde under tidspres skærpes pga. fagets mål og interaktive form. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen er dialogorienteret,
idet de studerende i samspil med underviserne analyserer teoretiske
og praktiske problemstillinger. Undervisningen veksler mellem
oplæg, individuelle øvelser, gruppeøvelser, studenteroplæg og
casebearbejdning. De studerende kan forvente en høj grad af
deltagerorientering, herunder inddragelse af deltagererfaringer.
Som et meget vigtigt element i undervisningen og bedømmelsesgrundlaget indgår artikler, som de studerende selv har fundet i CBS’ databaser med forskningsbaserede tidsskriftsartikler. Der gives undervisning heri ved fagets start. |
|||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Larsen, H.H. Human Resource Management: Licence to work.
Arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udg. København:
Forlaget Valmuen, 2010
Selvvalgte artikler, fundet i CBS’ databaser med videnskabelige artikler (min. 3 pr. undervisningsuge). Disse artikler er en del af pensum. |