2013/2014
KAN-HRM_HR60 Human Resource Development (HRD)
English Title |
Human Resource Development
(HRD) |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et quarter |
Placering |
Første quarter |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Maja Lotz - Department of Business and Politics (DBP)
- Mette Mogensen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
13-08-2013
|
Læringsmål |
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til
- at demonstrere indsigt i HRD feltets begrebslige udfordringer,
faglige problemstillinger og praktiske dilemmaer ved at anvende
fagets teorier og modeller på praktiske problemstillinger og
udfordringer.
- at identificere muligheder og begrænsninger i HR
udviklingsinitiativer og læringsteorier både i et individuelt og et
organisatorisk/erhvervsøkonomisk perspektiv
- at analysere og sammenholde HRD teksternes begreber,
analysemetoder og bidrag til hinanden (og dermed gå på tværs i
fagets litteratur)
- at foretage teoretisk baserede analyser indenfor HRD feltet og
forholde sig refleksivt og kritisk til HRD teori og
praksis
|
Prøve/delprøver |
Human Resoure
Development (HRD):
|
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterårstermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med undervisningsforløbet er
at rette et kritisk teoretisk blik mod, hvordan læring i
arbejdslivet tænkes og gøres. Faget åbner læringsfeltet op, ved at
belyse og diskutere nogle af de centrale debatter, dynamikker,
problematikker og dilemmaer, der gennem tiden har konstitueret
feltet, og som præger det i dag. Desuden er det ambitionen at vise,
hvordan læringsbegrebet ligger som en underliggende præmis for de
fleste HRM-praktikker; eksempelvis kompetenceudvikling,
medarbejderudvikling, talent management, evalueringspraktikker,
vidensdeling mv. Hermed er det sigtet at udvikle de studerendes
analytiske forståelse for læring og deres evne til, som refleksive
HRM praktikere, at arbejde professionelt med læring og udvikling i
en HR sammenhæng. Det praktiske sigte vil ikke mindst blive
understøttet af at vi løbende vil sætte det læringsteoretiske
landkort i spil i forhold til empiriske cases, praktiske
problemstillinger og øvelser. Formålet med undervisningen er:
- At opsummere væsentlige pointer fra det læringsteoretiske
felt.
- At styrke de studerendes analytiske kendskab til de
læringsteoretiske strømninger og begreber, deres styrker og
begrænsninger.
- At give et kritisk indblik i nogle af de centrale
læringsteoretiske positioner, deres syn på læringens væsen og
virke, såvel som deres konsekvenser – samt at forstå de
organisatoriske og samfundsmæssige udviklingstendenser, der
påvirker læring i arbejdslivet.
- At oparbejde erfaring med at arbejde refleksivt med
læringsprocesser og at skærpe evnen som HRM-praktiker til at drage
nytte af de tanker og erfaringer om læring, der kendetegner HRD
feltet.
-
Faget stiller skarpt på læringstemaet i relation til HRD feltet.
Hvad er læring? Hvordan lærer vi? Hvordan lærer man at lære?
Hvordan lærer vi at få andre til at lære? Hvorfor læring? Hvad kan
læring? Hvordan bruges læring? Hvilken rolle har læring i HR
praksis? Undervisningen vil forfølge disse spørgsmål. Vi vil læse
tekster om forskellige læringsteorier (fra behavioristiske
læringsforståelser til nyere social læringsteori) og sætte fokus på
deres forskellige menneskesyn og implikationer for HRM arbejdet. I
tematiseringen af læring iværksætter vi et eksplicit organisatorisk
og sociologisk blik. Læring foregår aldrig i et tomrum, men er
altid indlejret i en praksis og kan derfor ikke forstås uafhængigt
af sin kontekst. Via tematikker så som nye organiseringsformer,
læringsmåder, evalueringsregimer og vidensdeling vil vi udforske,
hvordan lærings- og udviklingsprocesser både formes af og former
den organisatoriske og samfundsmæssige kontekst som de er en
del. |
Undervisningsformer |
I faget anvendes forskellige
undervisningsformer for at understøtte fagets forskellige
læringsmål. Forelæsningen vil være et gennemgående format, men
derudover vil de studerende også skulle arbejde case-baseret,
arbejde i grupper (hjemme og på stedet), lave oplæg for hinanden,
deltage i panel-diskussioner, summeøvelser og skriveøvelser.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og
engelsk.
Mulighed for at personalejura samt international HRM indgår i
eksamen |
Foreløbig litteratur |
Artikler |
Sidst opdateret den
13-08-2013