2013/2014 KAN-HRM_HR61 HRM: Strategi og Samfund
English Title | |
HRM: Strategy and Society |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 13-08-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til
|
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Fagets formål er at gøre den
studerende i stand til at forstå Strategisk HRM i en samfundsmæssig
kontekst. Faget giver den studerende et indblik i samspillet mellem
Strategisk HRM og samfundstendensers indvirkning på HRM arbejdet.
Særlig ser faget nærmere på hvad dette samspil betyder for HRM
teoretisk og i praksis. Samspillet mellem SHRM og samfundstendenser
bliver i faget diskuteret med udgangspunkt i Strategisk HRM teori
og eksemplificeret med generelle og aktuelle debatter inden for HRM
såsom det grænseløse arbejdsliv, selvledelse, globale og flade
værdikæder, ’collaboration’ og forretningsorienteret HRM.
Udgangspunktet for Fag 5 er et nysgerrigt og bestyrkende blik på HRM som en central virksomhedsstrategisk platform i en samfundsmæssig kontekst. Fra at HRM op gennem 90’erne og 00’erne øgede sin professionalisme gennem fagligt ejerskab af temaer og processer for rekruttering, performancestyring, belønning, ledelsesudvikling og talent, er HRM i de senere år i stigende grad udfordret af kravet om at kunne levere resultater og skabe værdi for virksomhedens forretning, både i en bred (interessentskaber) og en specifik (bundlinjer) forstand. HR-arbejdet forventes at kunne række langt ud over HRM’s egne faglige grænser, legitimitets- og ansvarsområder. Det er ikke nok at HR chefen eller HR partneren har tilkæmpet sig en plads omkring de øverste ledelsesborde. De må også kunne bringe den rette forretningsmodel, ledelse og analyse i spil for at drive forretningen fremad. Interessant er det, at HRM ikke er alene om at opleve dette pres: Ingen funktionschefer (finans/regnskab, marketing, IT, kommunikation, osv.) kan frasige sig at skulle etablere en klar strategisk ramme for sine opgaver og dermed også formulere og indfri tydelige forretningsdrevne mål. Og ingen virksomhed eller organisation kan etablere sig som lukket eller som modsætning til sin omverdenen: Den må i stigende grad se sig perforeret og gennemlyst af problemstillinger og potentielle forretningsprojekter langt udenfor dens umiddelbare kontrol. Faget søger HRM’s strategiske kerneproblematikker i dette grænsefelt mellem mikro og makro, hvor langt større, stærkere og til tider subtile kræfter end HRM-fagligheden driver samfundet og det globale marked, og hvor HRM tilsvarende transformerer sig. Samspillet mellem HRM i mikro- (HR strategiens udfoldelsesrum i virksomheden) og makroperspektiv (samfundstendenser og deres betydning for HRM råderummet), og hvad dette samspil betyder for HRM teoretisk og i praksis, står i centrum af faget. Centrale begreber: Strategi, kapabilitet, værdi, forretningsmodel, selvledelse, grænseløshed, collaboration, kerneopgave, RBV (ressource-based view). |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Faget er baseret på en blanding af
forelæsninger, diskussioner af cases i plenum og de studerendes
aktive involvering og planlægning af specifikke undervisningsgange.
Pædagogisk bygger undervisningen på den forudsætning, at læring
opstår gennem handling, erfaring og refleksion. Derfor er det
afgørende for læringen på faget, at de studerende og underviserne i
fællesskab bruger undervisningsrummet til at udfordre og
eksperimentere med tanker, præsentationsmodeller, indhold og
formidlingsformer. Undervisningen søger med en involvering af
virksomhedspraksis at give de studerende rige muligheder for at
reflektere over forholdet mellem teori og praksis ligesom det
stiller krav om den studerendes mere modne teoretiske færdigheder.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. Mulighed for at personalejura samt international HRM indgår i eksamen |
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
13-08-2013
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 13-08-2013 |