2013/2014
KAN-MLEIM_IKM2 Forbrugerkultur og -kommunikation
English Title |
Forbrugerkultur og
-kommunikation |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig |
- Simon Ulrik Kragh - Department of International Business
Communication (IBC)
- Wencke Gwozdz - Institut for Interkulturel Kommunikation og
Ledelse (IKL)
|
Primære
fagområder |
- Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural
Studies
|
Sidst opdateret den
06-09-2013
|
Læringsmål |
Undervisningens formål er at give de
studerende forståelse af og viden til at analysere forbrugeradfærd,
forbrugerkultur og kommunikation. Undervisningen skal skabe
overblik over hovedtræk af forbrugeradfærdsteoriens udvikling og
dens centrale perspektiver og rødder i andre samfundsvidenskabelige
discipliner, herunder psykologi, økonomi, sociologi og antropologi.
Undervisningen skal sætte de studerende i stand til at analysere
forbrugere og forbrug ud fra et individuelt, socialt såvel som et
interkulturelt fokus.
De studerende skal opnå indsigt i sammenhængene imellem forbrug og
marked i et interkulturelt perspektiv, herunder hvordan forbrugere
påvirker og påvirkes af marketingstrategier, samt hvilke etiske og
politiske diskurser, der omgiver reguleringen af forbrug og
markeder.
Kurset præsenterer endvidere de empiriske metoder, der benyttes
indenfor forbrugeranalyse og forbrugeradfærdsforskning med henblik
på at udvikle den studerendes evne til gennemføre og vurdere
kvaliteten af forbrugerundersøgelser. |
Prøve/delprøver |
Forbrugerkultur og -kommunikation:
|
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vintertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Eksaminanden kan vælge af aflevere
den samme, en forbedret eller en ny opgave.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Opgaven udarbejdes i løbet af semestret og afleveres jf.
eksamensplanen.
Opgaven kan skrives på dansk eller på engelsk.
Målbeskrivelse
Den studerende skal kunne
• formulere en relevant problemstilling ud fra eget valg
inden for kursets indholdsmæssige rammer
• begrunde hvilke af kursets teorier og metoder, som er
relevante for besvarelsen af den valgte problemstilling
• vise evne til at analysere forbrugsprocesser og
forbrugerkultur og koble dem til branding- eller
markedskommunikationsstrategiske
overvejelser.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Indhold
Med udgangspunkt i de forskellige tilgange indenfor
forbrugeradfærdsteorien vil undervisningen:
- gøre rede for hvordan perception, motivation, værdier,
selvopfattelse, hukommelse og gruppe indflydelse påvirker
individuelle forbrugsvalg.
- udforske forbrugets symbolske betydning i sociale grupper,
herunder dets rolle i identitetsdannelses- og
kommunikationsprocesser.
- analysere hvordan kulturelle forskelle og forandringsprocesser
reflekteres i forbrugsmønstre.
Forbrugerundersøgelsesmetoder, der knytter sig til forskellige
teoretiske tilgange i kurset, vil blive introduceret og gennemgået.
Det drejer sig om bl.a. dybde interviews, fokusgrupper,
spørgeskemaundersøgelser, etnografiske
forbrugerundersøgelsesdesign.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger,
metodeworkshops |
Arbejdsbelastning |
Forelæsninger |
20 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
50 timer |
Workshops |
14 timer |
Forberedelse til workshops |
42 timer |
Skriftlig hjemmeopgave |
99 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Solomon, M. et al. (2012). Consumer behavior – Buying, Having,
and Being. Essex (UK): Pearson Education Ltd.
Yderligerere litteratur oplyses på LEARN
|
Sidst opdateret den
06-09-2013