2013/2014
KAN-MLE_S1_FST Samfund, politik og erhvervsliv
(Fransk,Spansk, Tysk)
English Title |
Samfund, politik og
erhvervsliv |
|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig |
- Spansk
Carsten Jacob Humlebæk - Department of International Business
Communication (IBC)
- Fransk
Elsebeth F. Lange - Department of International Business
Communication (IBC)
- Tysk
Henrik Rye Møller - Department of International Business
Communication (IBC)
|
Primære
fagområder |
- Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural
Studies
|
Sidst opdateret den
02-04-2014
|
Læringsmål |
Formålet med undervisningen er at de
studerende får teoretisk og empirisk indsigt i og evne til at
forholde sig reflekterende til centrale forhold vedr. samspillet
mellem de politiske, sociale og økonomiske aktører i det relevante
sprogområde. Desuden skal de studerende opnå et højt sprogligt og
kommunikativt niveau på fremmedsproget, såvel mundtligt som
skriftligt. |
Prøve/delprøver |
Samfund,
politik og erhvervsliv:
|
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 2
studerende |
|
De studerende kan vælge at skrive opgaven
individuelt eller parvis.
Der stilles et antal opgaver inden for de behandlede emner ved
kursets afslutning, og det afgøres ved lodtrækning inden for
hvilket emne den/de studerendes opgave skal skrives; resultatet af
lodtrækningen offentliggøres på LEARN, jf. eksamensplanen.
Der gives individuelle karakterer, og den enkeltes bidrag til
opgaven skal kunne identificeres, jf. Studieordningens generelle
eksamensbestemmelser.
Opgaven skrives på det pågældende fremmedsprog.
. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Omfang/varighed
Ved individuel aflevering skal opgaven have et omfang på maks. 10
sider a 2275 typeenheder. Ved aflevering parvis skal opgaven have
et omfang på maks. 15 sider a 2275 typeenheder. Der gives mindst 3
uger til udarbejdelse af opgavebesvarelsen |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vintertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Det vil sige at der stilles nye
opgaver, og det afgøres ved lodtrækning inden for hvilket emne
den/de studerendes opgave skal skrives. Resultatet af lodtrækningen
offentliggøres på LEARN eller opgaven hentes på sekretariatet; se
nærmere på eksamensplanen for syge- omprøver.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Skriftlig hjemmeopgave inden for de i undervisningen behandlede
emner.
Målbeskrivelse
Den skriftlige opgave skal vise at den studerende kan
• analysere en central problemstilling i dybden inden for et
af de i undervisningen behandlede emner og demonstrere en høj grad
af indsigt i den valgte problemstillings kontekst
• vælge, begrunde og anvende nuanceret og præcist en
teoretisk forståelsesramme der er relevant for den valgte
problemstilling
• indsamle og kritisk vurdere et bredt udvalg af relevante og
centrale kilder til behandling af den valgte problemstilling
• præsentere problemstilling, analyse og konklusioner på
fremmedsproget i en form der opfylder den akademiske genres form-
og sprogkrav.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
De studerende arbejder med en række centrale emner vedrørende
samspillet mellem de politiske, sociale og økonomiske aktører i det
pågældende sprogområde. Der arbejdes empirisk med forholdene i
sprogområdet, med inddragelse af relevante teoretiske og historiske
forståelsesrammer. Hvor det er relevant, kan inddrages komparative
aspekter.
Mulige temaer kan være
- globalisering, migration, nationalstat og lokale identiteter
som faktorer i økonomisk, social og politisk sammenhængskraft
- relationerne mellem det politiske system og erhvervslivet
- erhvervslivets indstilling til egen plads i samfundet og til
det politiske rum
- uddannelsessystemets rolle i samfundet set i lyset af
globaliseringen
- mediernes rolle som social, politisk og økonomisk aktør
- erhvervslivets muligheder for at øve indflydelse på den
politiske proces
- interesseorganisationers, NGO’ers (CSO’ers) og sociale
bevægelsers muligheder for at påvirke økonomiske og politiske
beslutninger.
Kurset fokuserer både på de bredere forståelsesrammer for de
valgte temaer og på konkrete problemstillinger og politikområder,
som fx integrationspolitik, uddannelsespolitik, klima- og
miljøpolitik, fødevarepolitik og arbejdsmarkedspolitik.
Der undervises hovedsagelig på det pågældende
fremmedsprog.
|
Undervisningsformer |
Kursets arbejdsformer veksler mellem
forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde med selvstændig
research, klyngevejledning og individuel vejledning.
Se nærmere på LEARN for de forskellige sprog. |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
22 timer |
Forberedelse |
109 timer |
Gruppeopgaver |
20 timer |
Eksamensopgave |
74 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Se nærmere på LEARN under de enkelte
sprog. |
Sidst opdateret den
02-04-2014