|
Sprog |
Dansk |
Prøve-ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår
Ændringer i skema kan forekomme
Onsdag 08.00-9.40, uge 6-17 |
Tidspunkt |
Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere |
30 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig |
- Katrine Ravn Jørgensen - Department of International Business
Communication (IBC)
|
Underviser: Lars
Abel, sekretær: Tine Silfvander (ts.ibc@cbs.dk) |
Primære
fagområder |
- Forretningsetik, værdiledelse og CSR/Business Ethics, value
based management and CSR
- Globalisering, international forretning, markeder og
studier/Globalization, International Business, markets and
studies
- International Politics/International Politics
- Politisk ledelse, offentlig forvaltning og international
politik/Political leadership, public management and international
politics
- Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural
Studies
- Virksomhedsstrategi/Corporate and Business
Strategy
|
Sidst opdateret den
21-10-2013
|
Læringsmål |
Indsigt i og forståelse for
dynamikken i globaliseringsprocessen, det europæiske samarbejde og
de krav, der kan stilles til virksomheder og erhvervsliv, herunder
bibringe virksomhederne de nødvendige værktøjer til selv at kunne
være en aktiv del af udviklingsprocessen og herigennem påvirke de
politiske processer.
- har opnået indblik i, hvordan globaliseringen og internationale
forhold/institutioner konstant påvirker erhvervsklimaet
- har opnået forståelse af, hvordan væsentlige dele af
erhvervslovgivningen tilvejebringes gennem det europæiske
samarbejde, primært EU, og hvordan lovningsprocessen foregår
indenfor centrale erhvervsområder
- har forståelse for og selvstændigt kan deltage i udviklingen af
en virksomhedsstrategi i en virksomhed
- har opnået generel forståelse for, hvordan en virksomhed selv
kan få indblik i og opnå indflydelse på den europæiske
lovgivningsproces
- kan reflektere over, hvordan virksomheden selv fremstår overfor
omverdenen (CSR)
- kan fremkomme med forslag til, hvordan virksomhedens ledelse
aktivt indsamler informationer og selv aktivt søge at påvirke
udarbejdelsen af regler, som måtte øve indflydelse på virksomhedens
fremtidige udvikling
- selv kan bidrage til udviklingen af de nødvendige redskaber i
en virksomhed, som sikrer en aktiv dialog med myndigheder /
beslutningstagere, herunder bl.a. udforme en handlingsplan for
virksomhedens public affairs indsats
- at kunne forberede, tilrettelægge og forestå en aktiv mundtlig
præsentation for virksomhedens ledelse af relevante
udviklingspunkter
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Bestået BA og viden om det europæiske
samarbejde f.eks. som led i Europæiske Studier (cand.ling.merc.),
eller som led i Statskundskab (KU) e.l. |
Prøve/delprøver |
Globaliseringen, det europæiske samarbejde, virksomhederne
og public affairs / lobbyisme:
|
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forårstermin |
Hjælpemidler der må medbringes |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internet |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at
prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som
mundtlig prøve i stedet.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Hovedparten af den virksomhedsrelevante lovgivning vedtages på
EU-niveau. Samtidig indebærer globaliseringen og udviklingen af de
internationale og europæiske institutioner G20, EU m.fl.), ikke
mindst i forbindelse med udviklingen i den internationale handel
(WTO), den finansielle krise (IMF m.fl.) etc., at erhvervslivet
nødvendigvis må have øget forståelse for de krav, udviklingen
stiller til virksomhedernes strategiske planlægning.
Med udgangspunkt i en business-tilgang gennemgås den aktuelle
udvikling i det globale, internationale samfund og det europæiske
samarbejde.
Samtidig fokuseres særligt og detaljeret på, hvordan
virksomhederne kan følge med i og søge indflydelse på udviklingen,
f.eks. gennem lobbyisme (primært i Bruxelles). Lobbyisme og Public
Affairs drøftes ud fra en teoretisk og praktisk tilgang, ligesom
begrebet CSR – Corporate Social Responsibility – belyses.
|
Undervisningsformer |
Faget gennemføres som forelæsninger,
studenterpræsentationer, dialog og case-diskussioner. |
Yderligere oplysninger |
Der fokuseres især på den helt aktuelle udvikling i det
internationale samfund, EU og de europæiske lande, som konstant
påvirker virksomhedernes erhvervsklima. Kildesøgningen fortsætter
således for at kunne være fuldt opdateret i forhold til den
dynamiske daglige udvikling i Verden.
|
Foreløbig litteratur |
- Jørgen Ørstrøm Møller: How Asia can shape the World, ISEAS
(2011)
- Debra Johnson & Colin Turner: European Business (2006), 2.
edition, Routledge (eller senere udgave)
- Mads Christian Esbensen: Public Affairs – Lobbyisme i praksis
(2007). Informations Forlag.
- Gert Tinggaard Svendsen: Lobbyisme i EU (2008),
Samfundslitteratur
- Mads Christian Esbensen: Lobbyisme i organisationer - mod en
professionel og legitim praksis, Dansk Psykologisk Forlag
(2012)
- Diverse links til bl.a. FNs Global Compact, Europa-Kommissionen
m.fl.
- Dokumenter fra DIIS - Dans Institut for Internationale
Studier
- Diverse artikler
- Undervisers egne power point præsentationer
- Aktuel supplerende litteratur præsenteres ved
kursusstart.
|