2013/2014 KAN-MLM_55 Spin eller fair snak - når fødevarer taler
English Title | |
Spin or fair speak - when foods talk |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Torsdag 13.30-15.10, uge 36-41, 43-48 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 30 |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Viktor Smith -
vs.ibc@cbs.dk
Secretary Tine Silfvander ts.iadh@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-11-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Deltagerne tilegner sig:
|
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Studerende på Cand.ling.merc., Cand.merc.jur., Cand.merc.int., Cand.merc.com. og Cand. merc.-linjerne inden for afsætningsøkonomi. Synergi og teambuilding mellem deltagere fra forskellige studieretninger indgår som en integreret og bærende del af undervisningen og case-arbejdet. | |||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Ja |
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Vi træffer 70% af vores købsbeslutninger i supermarkedet på under 4 sekunder. Samtidig betyder et stadig mere uoverskueligt udbud af fødevarer og sundhedsmæssige såvel som nu også klimamæssige hensyn, at man som forbruger oftest må forlade sig på, hvad fødevaren "siger" om sig selv gennem ord tekst, tal og billeder på emballagen. Kun få forbrugere magter at søge eksakt viden om en vare. Herved stiger risikoen for, at varen kan vildlede forbrugeren med det, den umiddelbart ”siger”.Mekanikken bag forbrugerens afkodning af fødevareemballagens ”cocktail” involverer juridiske, marketingmæssige, designmæssige, sproglige og kognitive forskningsområder. Kurset bygger på igangværende tværfaglig forskning på CBS og
giver deltagerne en nuanceret forståelse af problematikkens
centrale dimensioner, et præcist ”sprog” at formulere dem i og
redskaber til konkret at vurdere alternative emballageløsningers
vildledningspotentiale.
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Der arbejdes både med sprog,
kognition, jura, design og kultur, og de studerende tilegner sig
viden om vildledende mærkning og markedsføring af fødevarer, et
område, hvor fortolkning af gældende regler i dag i høj grad bygger
på myndighedernes skøn. De studerendes evne til at analysere og
relatere konkrete cases til national og EU-regulering skærpes, og
der opbygges en dybere forståelse af selve den substans, som
reglerne er rettet mod, dvs. ”hvad der faktisk sker i hovedet” på
forbrugeren, når producentens bud på en optimal emballage afkodes.
Begreber som vildledning, vildfarelse, selvregulering, fair
marketing og fair emballagedesign samt virksomhedernes sociale
ansvarlighed (CSR) studeres og relateres til sprog, kognition og
perception, dvs. de midler, emballagen benytter sig af, når der
skal leveres specialiseret kommunikation til forbrugerne under
tidspres. Kurset tilfører således studerende på forskellige
CBS-studieretninger ny viden, som styrker deres grundlag for at
bidrage til fair fødevarekommunikation, kompetencer, som dog i høj
grad kan overføres til andre områder
Målbeskrivelse: Med udgangspunkt i cases fra fødevareområdet skal den studerende • kunne bidrage til at analysere og skabe eller planlægge fødevareetiketter og anden relevant kommunikation, • argumentere for, hvorledes risikoen for vildledning i en konkret case kan minimeres • løse opgaver under anvendelse af tværfaglig kompetence og relevante teorier, metoder, modeller og teknikker • redegøre for fairness-problematik set i producent-, myndigheds- og forbrugerperspektiv • relatere potentielle konkurrencefordele på nationale og internationale markeder til fairness-begrebet på et reflekteret videnskabeligt grundlag. |
|||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Såfremt der bevilges udviklingstimer til dette (jf. ansøgning til SN), kan valgfaget fra E-2013 udbydes i revideret form med fokus tværnationale (kommercielle, kulturelle og juridiske) aspekter fairness-problematikker og med engelsk som undervisningssprog. Disse ændringer vil i givet fald blive indført i kursuskataloget hurtigst muligt. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
|