2013/2014 KAN-MLM_61 Europa i efterkrigstiden
English Title | |
Postwar Europe |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Onsdag 15.20-17.00, uge 36-37,39-41,43-44,46-49 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Secretary Maja Dueholm - md.ikl@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-04-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Den studerende trænes i løbet af
kurset i forpligtende, team-relaterede arbejdsformer, såvel
skriftligt som mundtligt. Der lægges særlig vægt på koncentreret,
selvstændig arbejdsindsats. Målet er via erfaringer og evaluering
at optimere det skriftlige produkt og dermed styrke
forudsætningerne for specialeskrivning.
Målbeskrivelse: For at opnå karakteren 12 skal den studerende ved kursets afslutning kunne 1) demonstrere omfattende forståelse af de overordnede udviklingslinjer i Europas historie siden 1945, 2) udvise overbevisende evne til at kombinere aspekter af denne udvikling og 3) dokumentere omfattende viden om et givent europæisk lands særegne udvikling siden 1945 med evne til at problematisere og diskutere denne udvikling i relation til det øvrige Europa. |
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning, at den studerende har fuldført BA-studiet i International Virksomhedskommunikation ved CBS eller BA-studiet i Historie, Statskundskab el.lign. eller et sprogfag ved et af landets øvrige universiteter. | |||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
For at kunne indstilles til eksamen er det en forudsætning, at deltagerne i løbet af kurset hver især har afleveret ét skriftligt oplæg og givet mindst ét mundtligt oplæg.
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Det er endvidere et krav, at deltagerne har deltaget aktivt i undervisningen gennem fremmøde (min. 80%) og deltagelse i den løbende evaluering af oplæggene på holdet. |
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Indhold: De europæiske nationalstater har siden 1945 gennemgået stærkt divergerende udviklingsprocesser, som samtidig på flere måder er forløbet efter parallelle linjer. Den kolde Krig og blokopdelingen udgjorde den væsentligste skillelinje i Europa og præger stadig den europæiske udvikling på afgørende vis, men også andre historiske erfaringer gør sig gældende og sætter deres præg, ikke mindst virkningerne af den første og anden verdenskrig, Holocaust og mellemkrigstidens initiativer i retning af europæisk enhed. Kurset henvender sig til overbygningsstuderende, der ønsker at øge og udbrede deres kendskab til hele Europas historie siden den anden verdenskrig generelt og derudover specialisere sig i forholdene i et enkelt europæisk land eller region. Kurset tilbyder således en gennemgang af de europæiske nationalstaters politiske, socioøkonomiske og kulturelle udvikling på komparativt niveau (og ikke begrænset til EF/EU-medlemsstaterne, som indtil 1990’erne udgjorde et fåtal af Europas lande). Der vil blive rige muligheder for at gå i dybden med enkelte stater eller regioner. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Kurset afvikles som en gennemgang af
de vigtigste politisk-økonomiske temaer i Europas historie efter
1945, baseret på læsningen af Tony Judt.
Pædagogik: Kurset bygges op i en kombination af øvelser, oplæg fra de studerende, gruppearbejde og gruppevejledning. Hertil anvendes Lotte Rienecker & Peter Stray Jørgensen. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Grundbøger: Tony Judt, Postwar. A History of Europe Since 1945.
Penguin 2005
|