2013/2014 
KAN-PK40  Samfundets Kommunikative Differentiering
  
    
      | English Title | 
    
      | Samfundets Kommunikative
Differentiering | 
  
  
    
      |  | 
    
      | Sprog | Dansk | 
    
      | Prøve-ECTS | 10 ECTS | 
    
      | Type | Obligatorisk | 
    
      | Niveau | Kandidat | 
    
      | Varighed | Et semester | 
    
      | Placering | Efterår | 
    
      | Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus | 
    
      | Studienævn | 
          Studienævnet for cand.soc. | 
    
      | Kursusansvarlig | 
    
      |  | 
    
      | Primære
fagområder | 
    
      | 
          Kommunikation/Communication | 
    
      | Sidst opdateret den
13-08-2013 | 
  
  
    
      | Læringsmål | 
    
      | Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til at: identificere og adskille mindst to forskellige former for
kommunikationfremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik
er på spil i de fremanalyserede kommunikationsformerreflektere og perspektivere over de fremanalyserede
iagttagelser
 | 
    
      | Prøve/delprøver | 
    
      | 
          
            
              | Eksamen: |  
              | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |  
              | Individuel eller gruppeprøve | Individuel |  
              | Omfang af skriftligt produkt | Max. 10 sider |  
              | Opgavetype | Rapport |  
              | Varighed | 48 timer til udarbejdelse |  
              | Bedømmelsesform | 7-trins-skala |  
              | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator |  
              | Eksamensperiode | Oktober |  
              | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve |  
              | Beskrivelse af
eksamensforløbet 
 Ved prøven skal den studerende være i
stand til at:
* identificere og adskille mindst to forskellige former for
kommunikation
 * fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik er
på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer
 * reflektere og perspektivere over de fremanalyserede
iagttagelser
 |  | 
    
      | Kursets indhold, forløb og
pædagogik | 
    
      | Faget giver de studerende indsigt i og færdigheder til lave
diagnoser af det moderne samfund som differentieret i et antal
selvstændige kommunikationsfelter eller –systemer og herunder at
fremanalysere forskellige logikker, der er på spil. På denne
baggrund giver faget en introduktion til udvalgte systemer i
samfundet og deres særlige former og kommunikationslogikker. Faget
introducerer samtidig en række forskningsmæssige uenigheder
vedrørende samfundets differentiering, forholdet mellem autonomi og
afhængighed, samt åbenhed/lukkethed mellem systemer. Ligeledes
bliver de studerende trænede i at skelne mellem hvornår, der er
tale om politik, som et særligt kommunikationssystem og hvornår der
er tale om det politiske, som et generelt fænomen knyttet til al
kommunikation. | 
    
      | Undervisningsformer | 
    
      | Undervisningsformen veksler mellem
forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne
øvelsestimer. | 
    
      | Foreløbig litteratur | 
    
      | 
          Kneer, George & Nassehi, Armin (1997). Niklas Luhmann –
introduktion til teorien om sociale systemer. Hans Reitzels
Forlag.Laclau, Ernesto & Mouffe, Chantal (2010). Det radikale
demokrati. Roskilde Universitets Forlag.Schmitt, Carl (2002 [1932]). Det politiskes begreb. Gyldendals
Bogklubber. | 
  
  Sidst opdateret den
13-08-2013