2013/2014 
KAN-PK43  Metode og Analysestrategi I og II
  
    
      | English Title | 
    
      | Metode og Analysestrategi I og
II | 
  
  
    
      |  | 
    
      | Sprog | Dansk | 
    
      | Prøve-ECTS | 15 ECTS | 
    
      | Type | Obligatorisk | 
    
      | Niveau | Kandidat | 
    
      | Varighed | To semestre | 
    
      | Placering | Efterår, Forår | 
    
      | Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus | 
    
      | Studienævn | 
          Studienævnet for cand.soc. | 
    
      | Kursusansvarlig | 
    
      |  | 
    
      | Primære
fagområder | 
    
      | 
          Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of
science | 
    
      | Sidst opdateret den
13-08-2013 | 
  
  
    
      | Læringsmål | 
    
      | Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til at: redegøre indgående for fagområdets begreber, metoder og
problemstillingerreflektere kritisk analyserende i forhold til de i
undervisningen gennemgåede metoder og analysestrategier, navnlig
hvad angår deres forudsætninger og empirifølsomhedanlægge og selvstændigt begrunde muligheder og begrænsninger i
anden ordens iagttagelse og dermed hvilke konsekvenser det har at
vælge en analysestrategi
 | 
    
      | Prøve/delprøver | 
    
      | 
          
            
              | Eksamen: |  
              | Prøveform | Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt 
 
 Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |  
              | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |  
              |  | Den mundtlige eksamen er individuel. Såfremt
synopsis skrives individuelt må der max.afleveres 3
sider. |  
              | Omfang af skriftligt produkt | Max. 5 sider |  
              | Opgavetype | Synopsis |  
              | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |  
              | Bedømmelsesform | 7-trins-skala |  
              | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator |  
              | Eksamensperiode | Maj/juni |  
              | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis en studerende er syg ved den
ordinære eksamen kan synopsis genafleveres ved syge-/omprøven. Hvis
en studerende har været syg under selve skriveprocessen og dermed
ikke har bidraget til synopsis, kan den studerende skrive en ny
individuel synopsis (eller i gruppe hvis andre studerende er
tilmeldt syge-/omprøven). Hvis en studerende ikke har bestået den
ordinære eksamen, afleveres en ny synopsis ved
syge-/omprøven. |  
              | Beskrivelse af
eksamensforløbet 
 
                  Ved prøven skal den studerende med udgangspunkt i en synopsis:
• demonstrere indgående kendskab til fagområdets begreber, metoder
og problemstillinger.
 • demonstrere evne til at forholde sig kritisk analyserende til de
i undervisningen gennemgåede metoder og analysestrategier, navnlig
for så vidt angår spørgsmål om deres skabelse af blik, genstand og
empirifølsomhed.
 • udvise evne til selvstændigt at anlægge og begrunde muligheder
og begrænsninger i anden ordens iagttagelse og dermed hvilke
konsekvenser det har at vælge en
analysestrategi.
 |  | 
    
      | Kursets indhold, forløb og
pædagogik | 
    
      | Faget understøtter dels de studerendes analysestrategiske evne
og metodiske bevidsthed i forhold til de teorier og analyser, som
præsenteres og anvendes i de øvrige fagelementer, og giver dels de
studerende erkendelsesredskaber til at undersøge konkrete empiriske
fænomener i deres tilblivelse og transformation. Fagets indhold
tager derfor sit udgangspunkt i de øvrige fagelementer, men retter
sig mod at kvalificere de studerendes selvstændige empiriske
analyser. Faget løber over 1. og 2. semester. | 
    
      | Undervisningsformer | 
    
      | xxx | 
    
      | Foreløbig litteratur | 
    
      | 
          Foucault.,M. (2001). About the concept of the Dangerous
Individual in the 19th C. Legal Psychiatry, i J.D. Faubion, Michel
Foucalt: Power, essential works, vol. 3, Penguin
BooksAndersen, N.Å (1999). Diskursive analysestrategier,
Samfundsliteratur, s. 9-28.Demant, J. (2006). Fokusgruppen: spørgsmål til fænomener i
nuet’, in: Bjerg, O. & Villadsen, K. (red) Sociologiske
metoder, Frederiksberg:
Samfundslitteratur. | 
  
  Sidst opdateret den
13-08-2013